LindaA
Hoppas det är någon av er som vet hur man kan se om en chilifrukt är klar!
Vi har fått en del gröna frukter som kommer från frukt från matbutiken, och de frukter som kommit är mycket större än de vi sådde frön från... hur ska man veta när man kan äta/torka dem?
Satte röd, orange och grön chili och har som vanligt ingen koll på vilken som blev omplanterad i vilken kruka.. tongue.gif
KURT
Man kan äta dem gröna, men de kommer att bli röda/orange/gula . Men det kan ta ett tag innan den gröna frukten mognar. Det är inte heller säkert att hela frukten blir så fint enhetligt färgad i vårt solfattiga klimat.
LindaA
Problemet är ju att jag inte vet när den gröna frukten mognat.. vet du kanske hur man kan se det? unsure.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
När gröna frukter blir mörka då byter dom färg till röd, även paprika gör så.

Elisabeth
Åsa, mälardalen zon 2
Även de sorter som säljs som gröna frukter är sorter som brukar ändra färg vid mognaden till ex. rött, gult, orange

+Tog du frön från köpefrukter så är det oftast F1 hybrider och tar man frön från en F1 hybrid är det inte säkert att frukten på avkomman blir exakt likadan frukten man tog fröna ifrån.
LindaA
Så då bör jag alltså vänta till frukten blir röd?
Har en otålig sambo som gärna vill att de ska vara färdiga i går.. tongue.gif

Men hur vet man då att de är färdiga? Är de bara klara när de blivit röda eller händer det något speciellt med dem?
MRLINDELL
Frukterna har dessutom mera näringsvärde senare. Grön paprika t ex är oftast inte grön utan plockad tidigare för att få olika färger, den är också oftast billigast men innehåller mindre vitaminer.
lisselbo
Har också sått chili som just nu är grön. Använde mig av den härom kvällen och den var helt ok.
Kände på den först innan jag plockade och den kändes ganska hård men jag testade ändå, tog den största, ca 4 cm lång och 1 cm tjock, den var väldigt staaaaark.
Vet ej vad det är för sort.
Köpte en planta med då röda frukter, torkade frukterna och har sått dom fröna.
Jag tror att det finns bild på min planta i mitt sista album.
mvh Marie
MRLINDELL
Frukterna kan vara gröna rätt länge i dåligt väder, det tog ett tag innan mina slog om. Ett tag trodde jag att jag hade fått fel sorter ...
Men en del chili är mindre i år än förra året, måste bero på vädret. Man ser det på Chili som gillar värme typ Pretty Purple Pepper m fl.
pki
Man bör plocka några chilin när de är gröna. Ökar då på utvecklingen av nya chilin.

Ska man så den så är det bäst att låta de mogna helt och sedan torka dem. Har gjort detta i flera omgångar med en mycket god chilisort som jag tyvärr inte vet vad den heter.
MRLINDELL
Jag får Chili så att det räcker till hela kvarteret utan att behöva plocka dem för tidigt. Än en gång - vad som är rätt eller fel - det kan bara var och en bedömma efter sina sorter och skötsel.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon