LillaTiger
Det är många av er som har massor med fina bilder i albumen, härliga
närbilder och annat vackert. Så jag undrar, vad har ni för kameror? Jag
tänkte köpa mej en ny digitalkamera men vet inte riktigt vad jag ska välja.
Det finns ju så otroligt många olika. wacko.gif
Har ni proffs några förslag? wub.gif
Hannele
Det gör väl alla kameror idag?
Och det är inte alltid kameran det hänger på... sleep.gif
Anne-li
Hej!

Jag är verkligen inte proffs på fotografering men tycker att det är kul att ta kort på växter m.m och det är verkligen skillnad på kameror. Har själv ingen riktigt bra utan fått låna av min mamma så jag är på jakt jag med. Det du ska titta efter om du är ute efter bra närbildskamera är vilken närgräns kameran har. Jag har tittat på Olympus 740 som har en närgräns på 4 cm, optisk zoom 10 ggr och 3.3 megapixlar (bästa pris på pricerunner just nu 2600 kr med frakt). Megapixlarna betyder inte så mycket om du bara ska ha vanliga kort upp till A4 eller webbilder, vill du däremot kunna skriva ut större bilder med bra kvalitet så är det viktigt med högre Megapixel. Detta är vad jag läst mig till i mitt eget letande efter en kamera som är bra att ta närbilder med.

Skickar med en länk....

http://se.pricerunner.com/photography/digi...-cameras/browse

Lycka Till

//anneli...
humla
Jag har en nikon coolpix 3200, och jag tycker att just närbilder är kamerans specialité. Närgränsen är 4 cm. De manuella inställningarna är begränsade, men det blir jättefina bilder. Kameran är rätt billig dessutom.

Passar mig perfekt! smile.gif

Smakprov;

(OBS! Dessa är absolut inte de allra bästa bilder jag tagit med kameran eller så, de är bara smakprov på närgränsen. Bara humlebilden är beskuren, och bilderna är mycket komprimerade för att ta lite plats på nätet. Fotografen har ju också en hel del med att göra hur bilderna blir, man kan inte bara skylla på kameran...)
TeliaNet
vad du än skaffar så låt det inte bli en HP.
LillaTiger
Det är verkligen spännande när man kan komma så nära att man kan se allt i detalj.
Just nu har jag en gammal digital från -87 men närgränsen är väl 40 cm eller nått sånt och närbilderna blir ju inte så jättebra.
När det gäller fotograferingen så går det ganska bra, med mammas gamla systemkamera lyckades jag ta ganska många fina bilder förra sommaren.. tongue.gif Finns på hemsidan om nån är nyfiken...

Det som är svårast med digitalkameror är hur de kompenserar ljuset.. att det man focuserar på blir aldeles mörkt medans bakgrunden blir väldigt ljus. Går det att ställa in sånt manuelt?

Annars har jag tittat lite på pricerunner.. och hittat minoltas Dimage Z3. Den verkar rätt så bra..

*funderar* annars verkar Nikon vara ganska så populärt här har jag märkt

Nån HP blir det inte..

Trevligt att få lite svar *glad*
TeliaNet
CITAT (LillaTiger @ 20-07-2004, 19:34)
Nån HP blir det inte..

tack och lov för det.
Inger GMT
Jag har en Nikon Coolpix 3700. Är jättenöjd med den både när det gäller närbilder, 4 cm och andra.Fick den i februari och den var enkel att lära sig.
I mina album är samtliga bilder i Vår 2004, Madeira o Sommar 2004 tagna med digitalkameran
Hälsn Inger
almösund
Jag köpte en Nikon Coolpix 3700 i februari 2004 efter att ha läst en jättebra utvärdering i en norsk fototidning. Även de svenska sajterna tyckte det var en bra kamera som var prisvärd.
Jag är JÄTTE nöjd. Den har 3xoptisk zoom och det räcker i de flesta fall. Den är jättebra på närbilder (4 cm) och har massor med förprogrammerade "scene" möjligheter. Det enda jag saknar är möjlighet till halvautomatik i inställning av bländaren. Denna möjlighet är kul att ha om man vill experimentera lite med ljuset.
Så har du råd .. välj en med 10xoptisk zoom och möjlighet till automatik A.
Megapixels har ingen större betydelse (räcker gott med 3-4) om du inte skall trycka högkvalitativa stora bilder.
Du blir snart biten av digital-foto och då är det kul att kunna leka lite.
smile.gif smile.gif
*Felix matte*
Den här bilden visar kamerans kapacitet. Närbildsgräns 2 - 3 cm.
min dotter är ägare till bild och kamera
Copycat
Hejsan Humla ! Rätt billig? Allt är relativt. Dina bilder är fantastiska, ni är några som är riktiga hejare på att fånga ögonblick. Prisnivåer på era olika kameror skulle vara roligt att veta för en som vill ha något bättre än nuvarande kamera. wub.gif
yla
CITAT (LillaTiger @ 20-07-2004, 19:34)
Annars har jag tittat lite på pricerunner.. och hittat minoltas Dimage Z3. Den verkar rätt så bra..

jag har en minolta dimage Z1

jag gillar den skarpt rolleyes.gif rolleyes.gif
Zanna
Det var någon i forumet som hade en digital systemkamera, någon som vet vem det var?
La Strega
Jag har en Nikon Coolpix 2100 som iofs är en jättebra nybörjarkamera men jag tycker den är lite bristfällig...skulle vilja kunna ställa in mer manuellt. men vill man bara behöva trycka på en knapp så duger den väl...wink.gif

Jag funderar på att köpa en Fujifilm Finepix S7000...nån som har en sån?
Sulawesii
Rent utsagt: JÄKLAR vilken bild, oldwolfie!!!!!
GoSatta
jag har en Sony dsc-717 som jag är mäkta nöjd med, väldigt bra automat funktioner + väldig bra manuella funktioner med en macro som fungerar ner på 1 cm avstånd.

fruberglund
CITAT (La Strega @ 13-10-2004, 12:31)
Jag har en Nikon Coolpix 2100 som iofs är en jättebra nybörjarkamera men jag tycker den är lite bristfällig...skulle vilja kunna ställa in mer manuellt. men vill man bara behöva trycka på en knapp så duger den väl...wink.gif

Nä, men en Fujifilm Finepix S602zoom. Den är helt suverän.

Min man önskade sig den i 30-årspresent och vi la ihop till den, det var ingen billig kamera, den kostade 8000:- då (för ett år sen).

Går att ta grymma närbilder med den i alla fall. Den här har jag tagit som inte alls kan kameran och är glad amatörfotograf smile.gif Min man har säkert några bättre närbilder men vet inte vart han har dem.

Zanna
CITAT (fruberglund @ 14-10-2004, 01:44)
CITAT (La Strega @ 13-10-2004, 12:31)

Nä, men en Fujifilm Finepix S602zoom. Den är helt suverän.

Min man önskade sig den i 30-årspresent och vi la ihop till den, det var ingen billig kamera, den kostade 8000:- då (för ett år sen).

Går att ta grymma närbilder med den i alla fall. Den här har jag tagit som inte alls kan kameran och är glad amatörfotograf smile.gif Min man har säkert några bättre närbilder men vet inte vart han har dem.

Den bilden var väldigt fin! Jätte fina bilder ni andra också förresten!

/Susanne som också ska skaffa en digitalkamera
MRLINDELL
Vill man ha en BILLIG 2 Mega Pixels digitalkamera som är riktigt "Value for Money" så passa på och köp en Kodak CX6200 för 495 SEK just nu med alla tillbehör.
Internt har den bara 8 Mega byte men den har ett SD uttag för upp till 512 Mega byte SD. Med det interna minnet kan man ta ett antal bilder och sedan lägga över med USB kabel till sin dator.
Mycket enkelt! Jag passade på och köpte en till barnen så jag får ha min ifred.

Ett problem många "billiga" kameror har är strömförbrukningen. Man bör skaffa uppladdningsbara NiMH batterier om man fotar mycket.

mulle
Jag köpte en Casio Exilim för en månad sedan och avgudar den. Bildkvaliteten är strålande (Pentaxobjektiv)!
Den är mycket liten och nätt och har en av de största displayerna bland motsvarande kameror som finns på marknaden. Dessutom är det lätt att lära sig att använda den och det går i ett nafs att switcha från t.ex. makro till filmning.
Jag rekommenderar den varmt! Casio har bra hemsidor där Exilim-modellerna finns!
Mulle
Sulawesii
Funderar precis som du, MRLINDELL, på att köpa en billigare digitalkamera till mitt och min kärestas barn. Var hittade de den billiga Kodaken någonstans?
Inga från Närke
Här kommer en länk som kanske kan hjälpa dig Sulawesii och andra som funderar på digitalkameraköp. /Inga

http://se.pricerunner.com/photography/digi...a_700=gte%3B4.0
pisanggoreng
Jag har en Pentax Optio 750 Z, som jag är mycket nöjd med. Den har 7 megapixlar, men det fina är den manuella fokusen (som jag inte hade innan), den utvikbara skärmen (man kan "smygfota"), makro på 1 cm, och det coola retroutseendet. Lite dyr, men festlig. tongue.gif Jag skulle aldrig köpa en Sony med tanke på deras dyra lagringsmedia.

Titta här för att kolla in den!
Sulawesii
Kollade din länk, Inga, men jag tycker att jag sett bättre erbjudanden i stan. Ska det inte vara tvärtom?
Inga från Närke
CITAT (Sulawesii @ 01-12-2004, 19:47)
Kollade din länk, Inga, men jag tycker att jag sett bättre erbjudanden i stan. Ska det inte vara tvärtom?

Kollade inte priserna för det varierar nog i hela landet, tänkte bara att de hade lite utvärderingar om kamror som man kan läsa om /Inga
MRLINDELL
Man hittar den via kodakbutikerna, kolla på kartan efter närmaste ÅF på den här länken ...

http://wwwse.kodak.com/SE/sv/consumer/kex/index.shtml

Köper man en digitalkamera får man en gratis framkallning på köpet, värde ca 100 sek. Det rör sig om ca 40 st 15 x 10 papperskopior från sina digitala bilder. Man kan göra något eget trevligt julkort och sända till vänner.

http://www.kodakexpress.se ca 300 butiker i norden att välja bland. Det finns 5 st i Uppsala så dom finns lite varstans.
LillaTiger
Nu har jag hittat min kamera tillslut. =) Det blev en Minolta Dimage z3. Den fungerar helbra. =)
4Mp och närgräns på 1cm.

Den här lilla larven hittade jag ute innan snön kom för nån vecka sen. =)

amaira
CITAT (LillaTiger @ 01-12-2004, 22:39)
Den här lilla larven hittade jag ute innan snön kom för nån vecka sen. =)

Vilken härlig bild Lilla Tiger! Den hade du kunnat starta en frågetävling om: "Vad föreställer fotot?"

Jag skulle omedelbart och tvärsäkert svarat "En närbild på en kaktus!"
biggrin.gif

/amaira.
yla
fniss jag skulle också sagt kaktus
visst e de härligt med närgräns som tillåter en att se de man inte kan se me blotta ögat
nu vill jag har en kamera som kan fota mikroskopiskt små saker rolleyes.gif
men de kommer nog
med dagens snabba utveckling så hinner man ju bara köpa en modern kamera o nästa vecka önska att man väntat en vecka för då har de kommit nåt ännu bättre
rolleyes.gif
Vicke
Det här är inte mina bilder, men tycker kameran verkar super!
www.toypudel.com - klicka på Alexandras trädgårdssida

Kameran är en Pentax Optio 330 enligt hemsidan.
Kattgräs
Har följt detta med stort intresse. Jag är också på jakt efter en digitalkamera.

I dag har jag haft förmånen att få låna en kompaktkamera, en Minolta X50 (?). Tyvärr har den sparat i låg upplösning (72 pixlar/cm), vilket kan bli grynigt om bilden tas genom ett fönster och med zoom:
rådjur från mitt album
Men det blev klart godkänt på katten, även om jag förminskade bilden lite väl mycket kanske. smile.gif

USB-kabel är för övrigt en strålande uppfinning! smile.gif

(Redigerat:)
Just ja, närbilder... Jag tog närbilder på det knoppande äppelträdet, men jag är inte riktigt van vid att hantera kameran ute i skumt ljus, så fokus hamnade fel. Därför kan jag inte visa de bilderna. Men jag har testat den tidigare, inomhus, och tycker att den kan komma klart nära. 6 cm säger tillverkaren och det kan nog stämma.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon