muppenanna
Hej!

Kan man flytta stora 4-åriga lavendelbuskar? när?
Hur tar man sticklingar?

Kan man beskära en perukbuske hårt?
Kan man ta sticklingar? hur?

Tacksam för svar.
Åsa, mälardalen zon 2
Vår eller tidig höst skulle jag flytta lavendel. Sticklingar från lavendel brukar man ofta ta när man klipper dem på våren, då brukar sticklingarna hinna rota sig tillräckligt mycket för att de ska ha chans att överleva vintern. Exakt hur man tar sticklingar spelar inte så stor roll det fungerar både med klack och utan klack, +det brukar fungera bra både att ta bort de barr som är längst ner på sticklingen + låta barren vara kvar. Stick bara ner sticklingarna i en kruka med porös såjord, vattna lite och sätt en plastpåse över. Det brukar också gå bra att sticka ner sticklingarna utomhus i marken i ogräsfri jord och täcka med mjölkvit plast och se till så jorden hålls lite lätt fuktig.

Vet inte hurpass hårt man kan klippa perukbusken oftast brukar man nöja sig med att bara gallra ur lite av den gamla veden när den börjar bli lite risig. På zetas hemsida står det dock att den får finast bladverk ifall man beskär den hårt, så troligtvis klarar den hård beskärning bra. Beskärningstid: vårvinter.
Perukbuske ska kunna förökas med sticklingar exakt vid vilken årstid är jag osäker på så testa ta sticklingar vid lite olika årstider och stick ner dem i en kruka med porös såjord, vattna lite och sätt en plastpåse över.

+Har du grenar som går att böja ner mot marken testa även avläggare, det brukar vara det enklaste sättet att föröka många trädgårdsväxter.

Pema
behöver man verkligen ta sticklingar mina lavendlar fröar ner överallt är ju rena ogräsert wub.gif
Ellebo
CITAT (Pema @ 21-07-2004, 23:28)
behöver man verkligen ta sticklingar mina lavendlar fröar ner överallt är ju rena ogräsert wub.gif

Jag mina fröar sej med fast bäst i grusgången så dom behöver mager jord och mycket dränering.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon