Mariann
07-02-2003, 11:00
Har någon här erfarenhet av att odla Rosenvial? Det står att det kan ta 40 dgr innan dom gror. det verkar som man får ha tålamod
vilket inte är min starka sida
tacksam för tips mm.
Mariann
07-02-2003, 11:11
vill himmelens gärna få fart på Vialerna för de ska klänga i min pilhäck i sommar eller förhoppningsvis föralltid var det tänkt.
Så här står det på www.mormorsväxter, hoppas det är till nån hjälp för dej.
Rosenvial
Lathyrus Latifolius
En växt med klättrande växtsätt, en planta
kan bli 2-3 m. Blommorna ganska stora
och doftlösa. Så med motsvarande djup som
fröets diameter. Häll sådden jämnt fuktig
och i ca 20 grader. Blötlägg fröna ett dygn innan
sådd för att påskynda groningen
hans-Ålösund
07-02-2003, 12:58
Mina rosenvialer tog tre år på sig innan de blommade- men rötter blir långa vill jag lova.
När den väl är på plats så står den sig.
Eva i Skåne
07-02-2003, 21:54
Att blötlägga fröerna är inte fel. Jag strödde mina direkt i rabatten för 10-15 år sedan och de blommade mycket. Efter några år drog jag upp dem för jag ville ha något annat, men fortfarande kommer det nya stänglar varje år så du kan säkert få en blommande "pilhäck".
Mariann
08-02-2003, 07:48
en blommande "pilhäck" är just vad jag vill ha. Rosenvialer i olika färger tänkte jag bli snyggt. ev. en eller annan clematis också.
Har nu beställt en "knöl" eldkrasse från lilla fiskaregatan, men den ska få stå i ensamt majestät i en Thuja.
Jag blötlade mina fröer ett dygn innan & förodlade dem i mars. Noll koll på jordtempen *flin* Men det gick bra... Mina blev riktigt ordentligt långa & blommade rikligt redan år två.
Mariann
10-02-2003, 08:16
tack mynta, såg ej detta inlägg förren efter jag läst i prydnadsv.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.