Full version: Bonsai-stöld!
Monica M zon 4
En herre i Eslöv har blivit bestulen på ett 20-tal bonsaiträd. De var 5 till 15 år gamla, de flesta var vanliga svensk träd, en del fuchsior mm.

Är det nån av er som råkar dyka på nån annons om billiga bonsaier kan ni väl tipsa mig så kan jag vidarebefodra tipset!

Det troligaste är väl tyvärr att det är beställningsjobb så de dyker kanske inte upp på marknaden. sad.gif Eftersom bonsaierna bestod av vanliga svenska träd är det inte säkert de förts ur landet eftersom de förmodligen inte klarar sydligare klimat.
el_fishko
blink.gif va?hur mycket är ett sdant värt egentligen?
amaira
CITAT
va?hur mycket är ett sdant värt egentligen?

Svar: Fem till femton års arbete!

För det är ett arbete att få fram fina bonsaiträd, ett mycket tidskrävande arbete som inte har tids-genvägar.
wolkenkrabber
ett bonsaiträd som är importerat av han storlek går minst på 15000 om det är ett av dom äldre
Hannele
Bilder på de beslulna bonsaiträden.
Man blir så ledsen och arg, när man hör sånt.
mulle
Mållös, rasande, matt - hur täcks folk????
Känner ni odlaren personligen så hälsa att de upprörda känslornas svall har nått Åland!
Mulle
Copycat
Otroligt vackra och välgjorda bonsaier. Vem är så samvetslös att den stjäl sådana träd? Det är något som en människa lagt ner otroligt mycket tid och inspiration på. Hoppas att tjuvarna tar sitt förnuft till fånga och återlämnar träden i ursprungligt skick. Hälsa ägaren att jag lider med honom. wub.gif
amaira
Kan bara instämma i upprördheten!!!

Så oerhört vackra träd, så mycket arbete bakom - förutom den personliga aspekten.

Hoppas verkligen han får tillbaka dem!!!
Ska hålla alla ögon öppna och kika lite extra noga på bonsaiträd jag ser.
pepparmynta
Fasligt fult och skurkaktigt gjort!
Jag undrar om det inte är ett beställningsjobb åt någon utanför landets gränser.
Hannele
Undrar, om det hänt något?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon