Full version: Squash
ah56
monster stora squash. Nu vet jag då inte vad jag skall göra av dom.
Alla recept mottages med tacksamhet. Både att äta direkt och för att förvara på längre sikt. Kan man frysa dom? Hjäälp!!

Annika i Mölndal
KURT
Tänk på gurka, mycket vatten blir inte bra att frysa. Men man kan tillaga och frysa och man kan göra inläggningar:

http://www.recept.org/Citronsyltad_squash.html

Radioprogrammet P1 konsument grillar idag, bla squash:

http://www.sr.se/cgi-bin/P1/program/index....p?ProgramID=794
Åsa, mälardalen zon 2
Squash som blivit något för stora brukar få lite hårda kärnor så de får man ta bort (+man kan behöva skala ibland ifall skalet blivit något för hårt)annars passar lite för stora squashar i ex. soppor. Sommarsquash som blivit har hunnit få lite hårdare skal brukar hålla i några månader i kylskåp.

+ de passar även bra i denna kaka.

Här kommer mitt favorit squashrecept som jag brukar få dela ut till alla som jag bjuder på kakan, kakan smakar ungefär som en lite lättare variant av svensk ostkaka:

Squashkaka

1kg squash (vanlig sommarsquash)
0,5 liter mjölk
1 1/2 dl strösocker
4ägg
1 dl vetemjöl
5-8 bittermandlar (el. 5-8 droppar bittermandelolja)
8-10 sötmandlar

Sätt ugnen på 200 C

Skala squashen, koka den i vatten. Låt squashen rinna av. Mosa eller mixa squashen.

Hacka eller mal mandeln.

Blanda ihop alla ingredienserna i en stor bunke, och häll i smord ugnsfast form.

Gräddas i 1-1 1/2 timme.

Servera kakan ljummen med grädde och sylt.

Det går bra att frysa squash till ex. soppor. Själv tycker jag det blir bäst att ex. koka squashen i lite buljong och sedan köra det hela till en tjock pure i matberedaren och sedan frysa in puren. Puren kan sedan spädas med mera buljong och göras till soppa. Ex. kan man blanda ner färskost med vitlök + persilja och körvel i squashsoppan.

Det finns en del squashrecept i tidigare inlägg här på forumet

http://www.odla.nu/forums/index.php?s=1ba3...highlite=squash
Lajo
Jag provade precis att göra "kakan" som Åsa gav receptet till. Den kan verkligen rekommenderas MUMS tongue.gif. Perfekt som efterrätt till soppa.
/Lasse
Gertrud Karlsson
Hej!
Förra året låg det en stor squash i vindstrappan och "mognade" Blev till utmärkta frön att så i år.
Kaka: Använd ett recept på mjuk pepparkaka. Istället för vätskan som brukar vara grädde eller gräddfil tar Du 3 dl riven squash. Fungerade förra året, har inte provat i år. rolleyes.gif
netaave
CITAT (Gertrud Karlsson @ 03-08-2004, 18:02)
Hej!
Förra året låg det en stor squash i vindstrappan och "mognade" Blev till utmärkta frön att så i år.
Kaka: Använd ett recept på mjuk pepparkaka. Istället för vätskan som brukar vara grädde eller gräddfil tar Du 3 dl riven squash. Fungerade förra året, har inte provat i år. rolleyes.gif

Välkommen hit!
Är du möjligen från Uppsala?
Tesa
Passa på att grilla squash..innan grillsäsongen är över.....

Jag brukar ha grillkrydda på skivad squash och grilla tills den mjuknar och sedan eventuellt avsluta det hela med en skiva ost som får smälta...jättegott tycker jag...särskilt fröna...
Zanna
Jag har också en squash-planta och får jätte mycket från den. Förra året hade jag tre plantor men i år blev det bara en.

Något som jag tycker är jätte gott:
Gröp ur squashen och hacka innehållet
Hacka ner tomat, soltorkad tomat och fetaost (den äkta!)
Krydda med färsk timjan och salt
Sätt sedan tillbaka fyllningen i skalet och så in i ugnen ca 175 grader ca 45 minuter.

Såååå gott!! Vill man ha något till så kan man servera med någt kallskuret eller kanske kassler.

Jag ska göra detta i kväll och göra lite extra så jag kan ha till jobbet i morgon (går bra att värma i micron). I söndas bjöd jag en bekant som är vegetarian och hon tyckte det var jätte gott.
Zanna
CITAT (Tesa @ 15-08-2004, 22:01)
Passa på att grilla squash..innan grillsäsongen är över.....

Jag brukar ha grillkrydda på skivad squash och grilla tills den mjuknar och sedan eventuellt avsluta det hela med en skiva ost som får smälta...jättegott tycker jag...särskilt fröna...

Grillkrydda och ost lät gott, det måste jag prova!
*22many*
Nu har jag också provat squashkakan rolleyes.gif . Den blev verkligen god wub.gif . Ska mumsa på den imorgon som efterrätt efter kräftorna, som jag hoppas vi fångar många av ikväll smile.gif biggrin.gif .
zissi
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 21-07-2004, 10:12) *
Squash som blivit något för stora brukar få lite hårda kärnor så de får man ta bort (+man kan behöva skala ibland ifall skalet blivit något för hårt)annars passar lite för stora squashar i ex. soppor. Sommarsquash som blivit har hunnit få lite hårdare skal brukar hålla i några månader i kylskåp.

+ de passar även bra i denna kaka.

Här kommer mitt favorit squashrecept som jag brukar få dela ut till alla som jag bjuder på kakan, kakan smakar ungefär som en lite lättare variant av svensk ostkaka:

Squashkaka

1kg squash (vanlig sommarsquash)
0,5 liter mjölk
1 1/2 dl strösocker
4ägg
1 dl vetemjöl
5-8 bittermandlar (el. 5-8 droppar bittermandelolja)
8-10 sötmandlar

Sätt ugnen på 200 C

Skala squashen, koka den i vatten. Låt squashen rinna av. Mosa eller mixa squashen.

Hacka eller mal mandeln.

Blanda ihop alla ingredienserna i en stor bunke, och häll i smord ugnsfast form.

Gräddas i 1-1 1/2 timme.

Servera kakan ljummen med grädde och sylt.
Det går bra att frysa squash till ex. soppor. Själv tycker jag det blir bäst att ex. koka squashen i lite buljong och sedan köra det hela till en tjock pure i matberedaren och sedan frysa in puren. Puren kan sedan spädas med mera buljong och göras till soppa. Ex. kan man blanda ner färskost med vitlök + persilja och körvel i squashsoppan.
Det finns en del squashrecept i tidigare inlägg här på forumet

http://www.odla.nu/forums/index.php?s=1ba3...highlite=squash

Snacka om gammal tråd, men den är värd att väckas till liv igen yes.gif .

Squashen/zucchinin växer så det knakar nu här hos oss. Antar det är fler här på Odla som odlar denna lättväxta och roliga grönsak. Bjud på Åsas toppengoda squashkaka så får ni garanteras nöjda fikagäster i sommar wub.gif tummenupp.gif . (Jag har minskat lite på sockret och ökat på sötmandeln bara).
RitRat
Upprepas kan igen att squash håller jättelänge även i rumstemperatur, ett par månader minst, om skalet är helt oskadat. Då får man kanske skala dem före användning, skalet blir ganska tjockt.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon