Svägerskan köpte förra året en Potentilla Mrs Willmott, beräknad storlek ca 40 cm o det kändes helt okej tyckte hon. I år känns det mindre okej då plantan inte är 40 cm utan en meter hög, gles o med lite gulfläckiga blad. Varför blir den så himla stor? Varför är den fläckig, ser ut som det fattas klorofyll. Sitter den på fel ställe? Skuggigt morgon o soligt på kvällen. Är tacksam för hjälp då jag själv inte har svaret åt henne.
Har den blommat så att du kunnat se att det är rätt växt? Annars ligger det nära till hands att tro att du fått en felmärkt planta....
Mvh
Fenja
det är iofs en tanke, för hon har köpt den på en handelsträdgård. Men en fingerört av nåt slag är det då jag satte samma i år o bladverket är likadant. Tycker inte den växer snyggt heller, gles från centrum i plantan o långa glesa bladstänglar. Inte tjusigt.

Ska kolla upp när den blommar om det är samma blommor som jag satt. Min planta är däremot tjock o fin, fast ett år yngre då.
Jag planterade 3 st 'Miss Willmott' förra året tillsammans med Myskmalva (rosa) och Spansknäva. Det skulle alltså bli det rosa hörnet.
Potentilla, ja definitivt, men antagligen någon 'saffrans...' art. Gul/oranga blommor med ännu intensivare mitt!!

Dessutom precis som Ullet beskriver, jättehöga och skrangliga.
Ser för dj-t ut!
Jag har en 'Miss willmott' sedan ett par år tillbaka. Den blir rätt så hög och skir och är mer av en vävare än en växt som klarar sig själv. Det blir vackra rosa blommor, men den behöver stå lite inblandad med annat som kan stödja upp den och så man slipper se stammen och det glesa grenverket.
De flesta fingerörter jag har sett har väldigt lika blad, så det blir nog på blommorna man får skilja sorterna.
Den gulaktiga som Ewa skriver om kanske kan vara 'Melton fire'. Jag hade tänkt så den i våras, men hade så lite plats så det får vänta till nästa år...
Vad underligt att dom skriver att den blir bara 40 cm då i beskrivningarna? Trist när man planerar sina rabatter o sedan msåte flytta om o flytta om o inget blir som man hade tänkt sig. *ler* Okej för en annan som gillar sånt, men för dom som inte gillar det blir det tråkigare.
Jag satte en blodfingerört för 2 år sen och den blommade och var jättefin i en låg "kudde"...ifjol så blev det bara långa rankor som aldrig ville blomma heller...jättetrist såg den ut, så i år så klippte jag bort dom där långa eländena när dom började skjuta i väg och nu ser det bättre ut och det kommer blommor på "lägre höjd"...
Tesa!
Hur låg kudde blev blodfingerörten? Jag har sått blodfingerört i år och fått jättefina småplantor, men jag var lite osäker på hur höga de blir så jag visste inte riktigt var jag skulle plantera dem. Hur höga blev dina?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.