råse-marie
21-07-2004, 10:10
Har haft en lilja i kruka hur ska jag göra nu för jag vill sätta den i rabatten ?
Ska den ha näring nu när den slutat blomma ??är det bara att plantera lökarna??
Någon som vet???
*Laika*
21-07-2004, 12:36
När jag haft Liljorna i krukor först, så har jag bara satt ner dom i rabatten. Dom har inte fått nån näring alls o dom har klarat sig. Nu tycker säkert blomkännarna att man ska gödsla dom ändå. Det skadar vällan inte att gödsla på en skvätt, men det är inte nödvändigt. mvh. Laika
Åsa, mälardalen zon 2
21-07-2004, 12:39
De krukor med liljor jag ibland fått har jag bara planterat ner i rabatten när de slutat blomma och sedan har jag just inte gjort något mera. Har man benjöl kan man nog blanda ner lite i gropen det är ju långsamverkande och borde inte inverka så mycket på avmognaden hos andra växter som sitter i rabatten. (själv kan jag inte använda benmjöl i rabatterna alltid är det någon hund som tror att man grävt ner något gott, men har man inte hund eller besök ofta av hundar fungerar benmjöl bra till lökväxter)
Swingtime
21-07-2004, 22:41
Fick en överblommad lilja i kruka förra sommaren,jag övervintrade krukan frostfritt,tog fram den i vår och började vattna försiktigt och fick jättefin blomning med många klockor