Hej!
Jag har fått massa svarta små flugor på mina tomater. Dessutom sitter det som små svarta prickar på blad och stam. Är det någon som vet vad det är och hur jag blir av med dem? De äter av bladen också...
MVH
K-J
Åsa, mälardalen zon 2
21-07-2004, 12:07
Tror du har problem av flera saker:
De små svarta flugorna är troligtvis bevingade svarta bladlöss och de små svarta prickarna på stam och blad är troligtvis vanliga svarta bladlöss. (klämma, klämma, klämma eller spruta med såpvatten)
Bladlöss tuggar dock inte på bladen de suger enbart på dem, men något som brukar vara vanligt vid den här årstiden som tuggar på tomat är grönsaksfly. Grönsaksflyets larver (fjärilslarver) är gröna till gråbruna och smälter oerhört bra in i bladverket även når de ätit upp sig till 3-4cm stora larver kan de vara svåra att se. De tuggar på blad och kan även ge sig på frukterna. Ser man lite pluttar som ligger löst på bladen som är mörka och lite metallick skimrande så är detta grönsaksflyets avföring och då brukar larven ofta finnas någonstans ovanför avföringen. En hel del larver kan man få tag på genom att slå eller skaka lite på plantorna då brukar de trilla ner och rulla ihop sig på marken och då kan man döda dem.