Full version: välkommen
amaira
Välkommen på besök (igen).

Nu har jag en hel del av mina vackraste rosor i albumet "Mina rosor!"

Och några finns ju i albumet "Gårds- och trädgårdsbilder".

Idag "minglas" det i min trädgård!

Här

och här

till exempel.

Och så har jag nån som vill hälsa till Oldwolfie!

Ungefär tio dagar har han blivit nu, som puppa alltså.
Fjärilar är verkligen varelser med flera liv.

Han har också börjat få guldfärg på sig. Inte som din, men det glänser en del här och var. Men det syns just inte på fotot.

yla
nu har jag gått igen ett varv i din trädgård
ojoj du har såååå många blommor

undras om man kan ta frön bara av färkullan o kasta ut eller om man måste ha en planta,jag gillar den

hälsa den lilla puppan lycka till som fjäril sen

hoppas den tar sej bättre än min
amaira
Nu har jag redigerat bilderna till bättre storlek, det där var inte meningen, det ska ju kunna gå att se bilderna utan förstoringsglas.

Vill du ha färgkulla, så pm:a/ maila mig. Du kan få några tusen tongue.gif , både plantor och frön.
Nu kanske jag överdrev lite, men de fröar av sig fint här.
Kattfot
Har titta på alla vackra bilder i ditt album...vilken trädgård du har...och vilket hus wub.gif rolleyes.gif

Undrar vad det är för gula blommor som står så fint i bakgrund till din Pat Austin?
Kajsa
Härliga rosor, du hade många ömtåliga rosor, klarar dom vintrarna, du kanske bor vid vattnet? Har köpt fyra Austinrosor och av dom tror jag bara Leander klarar sig, men vi får se. Golden Celebration har jag i kruka den har knopp nu, Jaså den luktar så gott. Din Pat Austin såg ljuvlig ut, sicken färg, Austinrosorna är det vackraste som finns. Men jag har lite för kallt, men visst ska man prova några. Eller får det bli fler stora krukor.
Tack för titten. biggrin.gif
pejori
nu har jagvandrat och minglat färdigt biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
härlig trädgård du har laugh.gif
akta så ingen slår sig ned där för gott rolleyes.gif rolleyes.gif
hittar du en tokig kärring under rosenbuskarna är det bara jag. biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif wub.gif
Krasseblomma
Underbar trädgård!
Min drömträdgård...wub.gif ...har tyvärr ingen egen... sad.gif
norpan
Tack för titten! Och vilken underbar trädgård du har. Blev väldigt nyfiken på gossen i det gröna..var trivs den bäst, hur hög blir den, står den själv eller har den kanske en tedens till att lägga sig ner?

//Norpan zon1
birgitek
Vilka fantastiska bilder i ditt album, är du proffsfotograf? Vilken kamera har du?
Din trädgård är också helt underbar. Har själv nästan inga rosor, men efter att ha sett dina bilder måste jag bara ha Etude, Golden celebration, Bernstein rose och Pat Austin till att börja med. Men framför allt skulle jag vilja kunna ta såna bilder som du.
Birgit Ek
amaira
Hej igen.

De gula blommorna, är färgkulla, Anthemis tinctoria.

Läcker och intensiv färgkombination, även ihop med vanlig ringblomma.

Det är också en vild blomma som man kan finna här och var. Ser ut som en gul prästkrage, mycket vacker tycker jag själv.
Älskade den redan som barn.

Så för sådär tio år sedan köpte jag en liten planta på "weibulls". Den stormtrivs hos mig.

Om någon finner den ute i naturen, så är det bara att plocka några av de utblommade blommorna och lägga på en bit "barmark" som man har nånstans. Fröar av sig lätt!

Den kom in i Sverige på 1700-talet. Med utsäde, säger en del. Som färg-växt, säger andra. Antar att sanningen ligger däremellan och innesluter bägge.
Den har alltså använts till att färga garn, vilket det latinska namnet tinctoria syftar till.

Kajsa, jag antar att du menar austinrosorna som ömtåliga?
De klarar sig fint här, (zon 3), jag gör inget särskilt åt dem, täcker dem knappt ens på vintern/våren.
("Arbete" är ju inte min starka sida... Lek och njutning ska det vara, särskilt i trädgården.)

Golden celebration inte bara luktar gott, den känns gott också!!! Mjuk, sval, len, mot huden.
Ibland när jag plockar bort blommmor som är så gott som överblommade, funderar jag på att ta ett band runt hela huvudet, och knyta fast den över näsan. För den ljuvliga doftens skull i första hand. Men inte desto mindre för den mjuka lena känslans skull!!!
*lyrisk vid minnet*

Alla mina rosor har däremot inte klarat sig. Göteborgs rosarium och Amber queen dog snabbt o effektivt. Dom gillar inte mig.
Sen har jag några andra också, som inte ville.

De som inte tycker om mig, insisterar jag inte på - det ska vara ömsesidig kärlek, om jag ska må bra av dem (och de av mig).
Det är ju i blomvärlden som i människovärlden smile.gif

CITAT
hittar du en tokig kärring under rosenbuskarna

smile.gif - så är vi TVÅ där! tongue.gif

Drömträdgård ... Jaa ... det är faktiskt min också...

Ibland kan jag nästan inte förstå allt gott jag har. Har starka band till denna min födelseplats. Och jag ÄLSKAAAAR blommor och växter och djur och småkryp och dofter och naturen och bär och vind och moln och luften mot ansikte och kropp, och ljuden av sus, surr och alla dessa ljud som bildar naturens egen orkester, och ... och ... allt.

Jag är faktiskt lycklig. Och det är så skööööööönt.
Det har inte alltid varit så...
Så min lycka är dessutom uppfylld med en djup stilla ödmjukhet.

Gossen i det gröna...

Köper man fröpåse av, i "vilken butik som helst" och kastar ut var man vill, i stort sett. Växer snabbt och lätt, och fröar sen av sig.
Vill man vara lite mer effektiv tar man fröerna själv och spar till våren.

Hur hög blir den? *rusar ut och kollar*

- - -

... Kommer tillbaka efter ett par timmar ...
Det är lätt att rusa ut i trädgården, men inte lika lätt att slita sig därifrån...

Gossen i det gröna var det.

... Gossen är faktiskt en "hon" vid närmare examinering sleep.gif wub.gif och heter Jungfrun i det gröna, Nigella damascena, för att vara korrekt.

se]Se här.

Hon blir väl ungefär en halvmeter hög. Hon står bra tycker jag. Det är klart att en och annat kan väl lägga sig - det har ju verkligen regnat mellan varven här, men det är nog undantagsfall.

(Det ska finnas en "gosse" också, har jag för mig. ?? Men han är nog röd ... ??)

Hej Birgit. Tackar så mycket.
Kameran är en Nikon coolpix 995. Digitlakamera "förstås".

Kramisar från amaira.
fiffigafrun
Vilka fantastiska bilder du tar Amaira! Supernärbilden på blåklockan är nog min favorit! Helhäftig!
Kajsa
amaira, jag beställde rosor på Flora Linnea igår och jag blev nyfiken på din ros Etude den var läcker så det blev en sådan. Läste allt jag kom över om den, rosen ska jag ha mot vår bruna tegelvägg hoppas det blir bra. Den ser härligt rosig ut och så den där färgen. Så blev det Amber Queen, Katharina Zeimet, Nuits de Young och Fimbriata.
*Felix matte*
CITAT (amaira @ 21-07-2004, 13:57)
Välkommen på besök (igen).

Många gånger har jag kikat in och vandrat runt i din trädgård utan att du sett mig tongue.gif laugh.gif
och jag kan bara instämma i föregåendes ....Underbart vackert! wub.gif
amaira
CITAT
Många gånger har jag kikat in och vandrat runt i din trädgård utan att du sett mig  

Jag får bestämt ställa ut kaffekoppar under rosenbuskarna... rolleyes.gif
och en fylld termos.

Kajsa, vad härligt!!! Etudes chockrosa färg, tror jag att man antingen älskar - eller avskyr.
Jag älskar.

Amber queen är en ljuvlig och självsäker skönhet, som tydligt har demonsterat sitt "Nej!" till mig.
Men hon lär vara tillräckligt självsäker för att inte gå och dö i första taget, så du får säkerligen inga problem med henne.

Nuits de Young har jag kikat på några gånger, en charmerande mörk mossros av sammet. Men den blommar lite för kort tid tycker jag, och så vet jag inte var den skulle bo.

Blommar kort tid ... å andra sidan, så är det ju en del av njutningen!

Vi lever i ett konsumtionssamhälle, med fri tillgång till i stort sett vad som helst året om. Är man otålig, så behöver man inte vänta...

Vill man titta på julens Kalle Anka på midsommarafton, så är det bara plocka fram videon.

När man börjar längta efter tulpanerna, så köper man dem i flock, flera månader i förväg.

När man börjar längta efter blommorna i balkonglådorna, fyller man dem med penseer som drivits fram långt tidigare än många privatpersoner klarar av.

Kräftor i maj? Varför inte.

Men se rosorna ... dem får man vänta på, och de ger sig av utan pardon.

Kan man uppskatta någonting mera, än under dessa förhållanden, när man får var en del av den naturliga tidscykeln...
Det ger en helt annan rytm åt livet!

De andra två rosorna känner jag inte till. *Slår upp dem i mitt roslexikon*
De verkar fina! Och bägge två är väldoftande. Läckert.

Tack fiffiga frun! *blir glad när någon tycker om mina bilder*

kramisar/amaira
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon