Zanna
Vi har tänkt ge bort en växt och pampig kruka/urna i present till ett par som ska flytta till terasslägenhet. Jag undrar vad man kan ha för växt som kan var ute året runt. Den får gärna bli lummig och kan ev klättra längst en vägg. De vill inte ha barrväxter. Lägenheten har terass i SV och ligger 2 mil norr om Stockholm (vet ej växtzon).

Någon som har tips?
mulle
Om krukan är stor och frosttälig så finns det massor att välja mellan. Men, uppriktigt sagt, personligen skulle jag helst själv göra mitt val för en så dominant grej.
Eller rent ut sagt, jag skulle bli förtvivlad om jag av en god vän fick en blå kruka då jag just fantiserat om zink eller terracotta...
Eller en tuija då jag sneglar mot murgröna...
Mitt tips är att du ger ett presentkort till Zetas i Stockholm som har allt vad man kan önska sig för en terass.
Hälsningar
Mulle
kristerh
Varför inte vildvin eller någon snygg klematis (som givetvis matchar färgen på huset), tråkigt att de inte vill ha barrväxter huh.gif
t ex en snygg thuja eller någon slags cypress, dessa kan man klä med små snygga ljuskedjor till jul.
krister
Zanna
Klematis vet jag att de tycker väldigt mycket om så det blir nog en sådan! Vi känner dem så väl att de får en kruka med växt i present, annars hade jag gärna gett presentkort till ex Zetas.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon