Full version: Hägerfrossa
Ellebo
Hjälp, vi har haft besök av en häger- hans stora fula fötter finns överallt på en liten sandstrand invid dammen och fiskarna (de som är kvar) är livrädda. Ändå har dom haft massor av näckrosblad att gömma sej under. Det låter knäppt men man blir faktiskt fäst vid sina små fiskar, det är verkligen avkopplade att sitta och titta på dom.

Jag har testat att hänga upp CDskivor i ett rep tvärs över sandstranden, kanske det funkar har inte sett några nya fotavtryck på et par dagar.
Fler och kanske bättre tips mottages tacksamt.
KURT
Nät, om inte dammen är alltför stor.

Kanske ett vattensprut som gör att vattenytan inte är stilla.

Hägern fiskar alltid stående i vattnet, så om man kan göra endel av dammen så djup att inte hägern kan fisk där (hur långa ben har en häger????) så kan fiskarna gömma sig där. Men problemet med häger är att den kan stå helt blixstilla hur länge som hellst, i alla fall så länge att fiskarna kommer fram igen, och då blir de uppätna. Så jag tror inte att näckrosor och annan växtlighet är bra hägerskydd, om de inte täcker hela vattenytan.
Gossen Ruda
Ett tips kan vara en fågelskrämma istället för CD-skivor. Hägrar är enormt skygga så det är nog ingen risk att den kommer för nära och upptäcker bluffen. Jag har försökt smyga mig på en häger för att få en bild men den lyfter på 150 meters avstånd. Du menar väl att du sett hägerns fotspår! rolleyes.gif
Ellebo
Nu är det dag fyra sedan hägermassakern och inga nya fotspår i sanden, så kanske det funkar med CDskivor. Grannarna troer inte att vi är kloka men vi säger att fiskr och vi höralite rockmusik. Kan det hjälpa med konstgjorda fåglar som jag sett i trägårdshandeln?? Nät funkar inte pga av storlek och stora vassruggar. Men det tråkigaste är att när dom precis blivit lite tama och kommer fram för mat så är dom livrädda nu (sedan finns det folk som säger att fiskarna har minne på en sekund !!??) wink.gif
KURT
CITAT (Ellebo @ 22-07-2004, 09:23)
Men det tråkigaste är att när dom precis blivit lite tama och kommer fram för mat så är dom livrädda nu (sedan finns det folk som säger att fiskarna har minne på en sekund !!??) wink.gif

Det är ju vanligt att man kan lära fiskar att komma och äta ur händerna, även "vilda" fiskar i havet. Så fiskarna är läraktiga och har minne, många fiskare hävdar också att fiskar kan lära sig undvika krokar. Sedan har de kanske inte så mycket kommunikation så att de kan förmedla sin "kunnskap" till artfränder.
MariaS
Hägern behöver en blank "spegelyta" för att kunna se fiskarna. Har du något rörligt vatten i dammen som rör upp ytan, kan inte hägern se fisken! laugh.gif

MariaS
Ellebo
Tack för alla tips smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon