Full version: Svamp!
Towanda
Hej,

Det växer gula svampar i mina blomkrukor, mest ser jag mycel men ofta dyker det också upp riktiga svampkroppar. Någon som vet vad det är och vad det beror på? Kan det vara skadligt för växterna?

Mvh,
Lena
KURT
Man brukar få svamp om man använder köpt blomjord som är värmebehandlad. Jag tror att det beror på att det helt enkelt är för lite annat liv i jorden så om det kommer dit svampsporer så har de ingen konkurrens utan kan växa fritt. Men det skadar oftast inte växten. Möjligtvis kan man ta bort fruktkropparna så att det inte bildas mer sporer.
wolkenkrabber
jo dom skadar vissa växter, jag hade det förut min australiensiska kastan strök nästan med min 5 år gamla avokado trök tyvär med och det luktar inte så väldigt mysigt heller, om du vill försöka att bli av med det ska du planter a om växten se till att spola bort ALL jord ifrån rötterna och tvättat ur all jord ur krukan och se till att den är ordentligt diskad eler använd en anna, jag fick sätt om min kastanj 3 gången inna j vart av, det får itnve medfölja någon sport, och om det inte ska spridas till andra drukor måste du ta bort hatten, närdu gör det försök at upp det gula in under jorden på samma gång så återhålls det lite mer se up dom komer också ganska ofta ut under krukan, det syns inte alltid tyvär sad.gif
Towanda
Ugh. Jobbigt att ta bort ALL jord från de stora växterna... Ett jätteprojekt.

Verkar som att vissa av växterna tar stryk av det, andra inte. En av mangosarna mår väldigt dåligt tex. Den andra (där jag inte ser nån svamp i jorden) verkar må bra. Undrar om det var svamp som tog kål på mina strelitziabäbisar. Blärgh.

Mvh,
Lena
Towanda
Länge sedan jag var här... Men i alla fall, jag har fortfarande ett par krukor som är kontaminerade med de här gula svamparna. Nu kan jag mycket väl tänka mig att skiljas från växterna (tror jag har låtit dem självdö redan), men krukorna vill jag inte slänga. Kan jag på något bra sätt lyckas med att sterilisera dem i hemmet? Kokande vatten? "Autoklavering" i ugnen? Lösningsmedel? Ge mig era idéer!

/Towie
Piccante
Jag fick en kruka invaderad av gult mycel en gång och det växte in svamphyfer i själva krukan. Den var oglaserad och ganska grov/ skrovlig invändigt så svampen fick bra grepp. Men det försvann efter att ha tvättat med hett vatten och skrubbat ordentligt med en borste. Sedan lät jag krukan torka ute i solen. Solljus (UV strålning) kan avdöda organismer oxå.
Towanda
Bra tips! Någon annan som har några idéer? =)

/Towie
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon