råse-marie
21-07-2004, 18:15
Morotsbröd
5 dl mjölk eller vatten
50 g jäst
2 tsk salt
4 msk sirap
(3 msk nässelpulver - kan uteslutas)
2 dl riven morot
4 dl havreflingor
ca 8 dl vetemjöl
½ dl olja
Värm upp vätskan tills det är handvarmt och låt havreflingorna, den rivna moroten och nässelpulvret dra i ca en halv timme. Tillsätt kryddorna, jästen och knåda in mjölet i degen. Blanda i oljan till sist. Låt degen jäsa. Baka ut till runda eller avlånga kuvertbröd. Låt jäsa på bakplåtspapper och grädda sedan i het ugn (230 grader) ca 10 min.
Mvh
Fenja
Jag tycker att allt bröd vinner i smak på att jäsa länge, man kan låta brödet jäsa i kylen över natten.
Annica i Sörmland
22-07-2004, 10:30
Receptet på morotsbröd ovan liknar det jag brukar göra. Alla som smakat det brukar bli helt lyriska och det brukar gå åt en del. Bjöd några glada gäster i våras på riktig engelsk frukost; ägg, bacon, vita bönor och så morotsbrödet då... På fem personer gick det åt en hel limpa förutom två paket bacon och en drös ägg.
Lycka till med baket! Av egen erfarenhet vet jag att det är säkrast att göra minst dubbel omgång..
netaave
01-08-2004, 23:53
Jag är av naturen lat, och har ett basbrödrecept som jag gör när jag bakar själv. Det har lång jästid och man kan göra annat under tiden det sköter sig självt.
I detta har jag haft både morötter, rödbetor, lök och olika örtkryddor med utmärkt resultat. ca 100 gr rivet eller finhackade rotfrukter, eller 1-2 msk torkade örter.
Tillsätts i det torra.
Pias långpannebröd
2 påsar torrjäst
12 dl vatten
5 tsk salt
2,5 l mjöl, ej för grovt
Blanda alla torra ingredienser.
Värm vattnet till strax under 50 gr, och häll det över det torra.
Arbeta degen några minuter i maskin, eller för hand.
Jäs 1 timme.
Rör om, och jäs en timme till.
Häll upp degen på en långpanna.
Sätt samtidigt ugnen på 250 gr.
Jäs 15-20 min.
Grädda 15 min.
Sänk ugnen till 100 gr., och grädda en timme till.
Stjälp upp brödet på galler, låt det svalna.
Dela i 4 ”limpor”.