TeliaNet
21-07-2004, 19:14
hur lång tid tar det innan de tittar upp?
jag sådde dem för nån vecka sedan.
Tja, det tar nog lite längre tid än en vecka för båda att gro... sedan tror jag att kiwin kan nog vara lite kinkig med tanke på att det är en tropisk växt som nog med all sannolikhet inte tål den minsta lilla kyla eller drag från fönster...
wolkenkrabber
22-07-2004, 10:42
by the way, jag har för mig att kiwi e ljus groende, men inte säker
Åsa, mälardalen zon 2
22-07-2004, 10:50
2-3 veckor är normal tid för kiwi att gro (har också för mig att jag hört att kiwi ska vara ljusgroende men jag har täckt kiwifrön med någon mm jord och de har kommit upp). Enligt growing rare fruit from seed kan man testa kallstratifiering ifall fröna inte vill gro.
Kiwi är inte någon tropisk växt, det finns plantor av vanlig kiwi som ger likadana frukter som man hittar i matbutiken som går att odla året runt utomhus i södra sverige (zon 1 ev. 2) utan problem.
+Det finns minikiwisorter som kan odlas upp till runt zon 4-5
TeliaNet
22-07-2004, 10:55
båda står i fönster, med vattenradiator under på fulla spett, i GB glasspaket m. locket på.
på impecta.se står det att kiwin ska ha plast över med lufthål.
jag sådde physalisen i sandblandad jord och kiwin i nån matjord.
nån som har övriga tips?
kiwin och physalis är från ICA.
nu har jag satt plast över med små hål i.
vad är kallstratifiering?
och hur förvarar jag den på vintern?, jag bor i zon 5 och har en balkong och ett ljust uterum med 5-10*C.
CITAT (TeliaNet @ 22-07-2004, 11:55)
vad är kallstratifiering?
Man sätter in sådden (eller bara fröna i fuktat papper) i kylen någon vecka. Frön från växter som är anpassade till vinterklimat börjar ofta inte gro förrän de fått en klödbehandling, då "tror" de att vintern är över.
Åsa, mälardalen zon 2
22-07-2004, 11:50
Det ljusa uterummet som håller 5-10 grader låter som ett utmärkt ställe att förvara kiwi på. (tänk på att kiwi är lövfällande så tappar den bladen betyder det inte att den dött).
TeliaNet
22-07-2004, 11:51
jaha, då kanske jag får vänta lite till så får vi se om de tittarupp, annars får det bli nät dygn i kylskåp.
TeliaNet
22-07-2004, 11:53
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,22-07-2004, 12:50)
Det ljusa uterummet som håller 5-10 grader låter som ett utmärkt ställe att förvara kiwi på. (tänk på att kiwi är lövfällande så tappar den bladen betyder det inte att den dött).
jag ska för söka komma i håg det.
tack
TeliaNet
22-07-2004, 12:15
ska citrus kärnor kallstratifieras?
Åsa, mälardalen zon 2
22-07-2004, 12:33
Nej citrus brukar inte behöva kallstratifiering men det kan ta några veckor även där innan fröna gror + jag har hört att man ibland behandlar citronerna för att förlänga hållbarheten på frukterna och att denna behandling kan ge sterila frön, så får man inte upp några plantor kan det nog vara ett frö från en behandlad frukt.
Här är en bra sida ifall man experimenterar med frön från matvarubutiken (det finns en mycket användbar tabell längre ner på sidan)
http://www.crfg.org/tidbits/seedprop.html
el_fishko
22-07-2004, 12:41
köp krav-märkt om det finns
TeliaNet
22-07-2004, 13:50
har köpt KRAV citron klass II från konsum.
kärnorna var små och konstiga.
jag förstod inte riktigt allt som stod i länken.
ska läsa det hela mer noggrant strax.
TeliaNet
25-07-2004, 13:03
än har det inte rör sig nåt.
väntar fortfarande.
TeliaNet
02-08-2004, 18:18
physalisen är nu 0.5 cm.
ska jag prova kallstratifiering till kiwin nu?
TeliaNet
03-08-2004, 00:33
det är jord över kiwifröna, ska jag ta bort det då de är ljusgronde?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.