Har en staketdruva (enligt tidigare ägaren) i mitt växthus. Beskar den sent i rätt tid, enligt instruktioner jag hittade här. Den blödde ändå men växer nu så halva växthuset är fullt av vin. Men inte en enda druva har jag hittat. Kan jag skära bort en massa nu (inte minst för att få plats med tomater etc) utan att den tar skada? Hjälp!
Åsa, mälardalen zon 2
21-07-2004, 19:45
Det är nu du kan klippa i de örtartade växtdelarna (kallas pincering). Den huvudregeln jag brukar gå efter är att de skott som inte har klasar kortas in till 4-5 blad 0ch de som har klasar klipper man 1-2blad efter den sista klasen. Man brukar spara 1-3klasar per skott (ser skottet kraftigt ut spar mnan fler klasar än man spar på ett klent skott)
Staketvindruvor är ofta lite för starkväxande för växthus (oftast behöver man inte växthus Zilga ska ju klara -35C), odlar du i norra sverige bromsar nog klimatet tillväxten en del men man får nog försöka hålla efter växten ganska kraftigt med beskärning ifall den växer alldeles för bra.
Anna i Örsjö
22-07-2004, 14:48
Hej Åsa!
Jag har en följdfråga. Kan man flytta en gammal vinstock? Den växer i ett drivhus som har blåst sönder (dec -99) än så länge lever den och det har blivit druvor på den varje år. Nu när den så att säga har blivit härdad tänkte jag flytta in den i trädgården och låta den klänga i det gamla plommonträdet. Skulle det funka? Där finns mer än en stock den största är ca 30-40 cm i diameter. Tacksam för tips och råd.
MVH Anna i Örsjö, Skåne
PS plommomträdet finns med i albumet på första bilden DS
Åsa, mälardalen zon 2
22-07-2004, 15:14
Lite osäker på hur såpass gamla vinstockar klarar flytt, det jag vet är att vinrankor har ett enormt djupgående rotsystem och att det är enormt mycket jobb att flytta vinrankor som bara stått på växtplatsen i några år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.