Full version: En liten krabat
Gossen Ruda
Förmodligen vet inte dom flesta vad det här är för något. Jag vet och snart alla andra som läser detta. Det är en larv av någon säckspinnare, en fjäril. Larverna till denna familj spinner en säck som dom hela tiden bär med sig. För att kamouflera sig spinner dom dessutom fast olika föremål på säcken, den här har använt bitar av grässtrån. I vissa fall går det att bestämma arten bara på hur säcken ser ut.

När larven skall förpuppa sig spinner den fast säcken någonstans, vänder sig om inne i säcken och förpuppar sig därinne. När den kläcks kryper den ut ur den fria säckänden och flyger iväg. Dvs hanen gör det. Honan saknar vingar och kryper bara ut utanpå säcken och inväntar parningen.

En del honor gör inte ens det utan inväntar parningen därinne. Hon saknar i stort sett alla organ som mundelar, ögon och ben. Hon har bara en funktion, att lägga ägg. Hanarna har det inte mycket bättre, ibland lever dom bara några timmar. Dom är små och ganska oansenliga. Ibland finns dom inte ens, honorna fortplantar sig partenogeniskt. Naturen är märklig ibland.

En sak som jag inte fått svar på är hur såna här kryp sprider sig? Honorna avlägsnar sig ju inte långt från födelsestället.

yla
lite som en vandrande pinne ser den ut

jojo naturen e fachinerande
Virgo
CITAT
Ibland finns dom inte ens,
laugh.gif

Jag gissar på att larverna kryper iväg ganska så duktigt för att hitta nya boplatser. De måste ju hitta dessa pinnar nånstans för att bygga sina "säckar" och på så vis sker spridningen!?
Gossen Ruda
Kan inte tänka mig att larverna rör sig mer än nåt 100-tal meter under sin levnad. Det är tungt att släpa på en sovsäck och dom flesta arterna är inte stora. Att korsa ett vattendrag kan nog bara ske med slumpens hjälp. Att ha orörliga eller vinglösa honor tycker jag är en dålig strategi. Att sen skippa hanarna verkar helt befängt. En biologisk återvändsgränd utan chans till utveckling. Fast uppenbarligen funkar det. tongue.gif
KURT
CITAT (Gossen Ruda @ 22-07-2004, 08:34)
Kan inte tänka mig att larverna rör sig mer än nåt 100-tal meter under sin levnad. Det är tungt att släpa på en sovsäck och dom flesta arterna är inte stora. Att korsa ett vattendrag kan nog bara ske med slumpens hjälp. Att ha orörliga eller vinglösa honor tycker jag är en dålig strategi. Att sen skippa hanarna verkar helt befängt. En biologisk återvändsgränd utan chans till utveckling. Fast uppenbarligen funkar det. tongue.gif

På lång sikt är det en återvändsgränd att skippa hanarna ftersom det minskar det genetiska utbytet och variationen. Men det är ju mycket eggektivare på kort sikt, så lösningen är kompromissen att använda sig av partenogenes när förhållandena är bra (sommaren) och bara para sig framåt hösten. Så gör ju också bladlössen.
amaira
Ja, det är förskräckligt dumt att skippa hanarna! Stackarns djur! unsure.gif
Så mycken glädje som förvägras dem!

Naturen är grym, det är ju det jag säger!

I vattenpölarna gör ju nattsländelarverna likadant, bygger sig skyddande hus av pinnar, grässtrån, blad, sandkorn, osv. Olika material för olika arter.

Men nattsändorna är smartare (om inte annat måste de väl ändå vara lyckligare?) och flyger upp i luften och finner sina partners, när de lämnat larvstadiet bakom sig.

Säckspinnare ... Har aldrig hört talas om.
Intressant!!!

Är de ovanliga? Eller hittar jag någon om jag går ut och letar?

Den där fjärilen du fotade, som bor bland ormbunkar, fann jag inga av.
I alla fall inte än.
(Det var en rotfjäril, visst var det.)

Men jag fann en bastardsvärmare igår när sonen och jag var på promenad.

En enda, på andra sidan diket - och jag skuttade snabbt över för att räkna prickar.

... Fem och en halv... Suck.

(det blev nåt fel där i mitt sätt att "se" och räkna...)
Och fortfarande har inte min insektsbok flugit hem, får väl gå ett varv till i huset och leta. Måste insektböcker ha vingar?
(denna sista fråga förväntar jag mig inte något svar på, Ruda tongue.gif )
Gossen Ruda
En del säckspinnare är vanliga men det är ett helsicke att upptäcka dom. För det mesta kryper larven omkring nere i gräset och är svår att hitta. Det är först när dom krypit upp en bit och spunnit fast säcken inför förpuppningen som dom går att hitta. Eftersom hanarna dessutom är kortlivade och oansenliga är dom svåra att uppmärksamma.

Beträffande rotfjärilen så är det möjligen så att den inte finns just där. Men skrev jag att den gillar ormbunkar? Just den Lilla rotfjärilen ynglar visserligen i örnbräken men också i ljung och skräppa mm. Däremot finns det en ormbunksrotfjäril som är mer bunden till örnbräken.

Jag misstänker dessutom att den har väldigt kort flygtid. När jag tog min bild fanns det många hanar som dansade. När jag skulle försöka upprepa bedriften helgen efter såg jag inte en enda trots att vädret var bra. Men man behöver inte leta efter dom. Det räcker att gå en sväng strax före solnedgången, finns dom där ser man dom. Dansen drar blickarna till sig.
amaira
Nej, det var inte du som skrev att rotfjärilar håller till bland ormbunkar (örnbräken), det var min insektsbok. Den som fått vingar och flugit bort.

Din säckspinnarlarv tycks ha bosatt sig på baksidan av ett asplöv.
Inte orkar jag gå och kika bakom alla asplöv, som dessutom börjar skälva så fort jag närmar mig. Kan ju få för mig att de är rädda för mig.

Vet ni varför ...

... Ni och ni, alltså. Undrar hur många som är kvar i den här diskussionen om osynliga insekter...

Jo, vet ni varför asplöv darrar?
Jo, för de har platta bladskaft, och klarar inte att "ligga rakt" (svårt att få jämvikt) utan vickar över till ena, eller andra, sidan hela tiden vid minsta vibration i luften.

/amaira.
Berith
Jag blir så imponerad av all kunskap som finns här! wub.gif
Och förhoppningsvis fastnar lite av den hos mej också...
yla
häromdagen kröp det en yttepytteliten halvtgenomskinlig liten larv på mitt ben
den va så yttepytteliten att de inte blev särskilt mycket att se på bilden heller så tänkte jag att om den nu va så svår att upptäcka så kanske det va en sån liten säckspinnare som va på färd med att finna lite säckvävarmaterial

nå så här såg den ut o den kryper på mina byxor så kanske du kan tänka dej storleken på den lille
Gossen Ruda kanske du vet vem det är som kryper smile.gif
amaira
Vilket kryp!! biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon