Full version: Tomater
*Laika*
Halojsan! Nu ska man visa vad men INTE går för. jag har aldrig odlat tomater förr, men är en stolt ägare till fem coctailtomatplanter. Ja, planta o planta är vällan synd å kalla dom. Dom är dryga metern höga o skjuter skott från alla grenveck. nu har jag läst lite här o var i forumet att man ska ta bort dom på vissa sorter (skotten alltså). Är det möjligtvis nån som vet hur man ska göra med mina coctailtomater? Det har börjat komma småtomater, visserligen gröna ännu men det kommer NÅT. Ska jag sköta tomaterna på nåt speciellt vis nu när det börjat komma frukt? Jag har vattnat ordentligt hela tiden, men behöver den nåt extra? Dom står i en tunna med koskit o plantjord ca.50/50. Många frågor på en gång men det händer så mycket just nu på tomten. mvh. Laika
Kjellepelle
Hej. Gå in på www.tomatsidan.se , där finns alla svar.
*Laika*
Tack för ett mycket snabbt svar o en jättebra sida. jag la in den under favoriter, man kan alltid lära sig nåt av den. Nu är jag som sagt var inte så där jättehemma på det där med tomater o odlingar överhuvudtaget. Men om jag uppfattat det rätt så ska jag alltså ta bort skotten som kommer i grenvecken. Bladen ser ut som potatisblast (om nu det har nån betydelse) o sidoskotten har också blommor just nu. Är det för sent att ta bort skotten då? mvh. Laika
Åsa, mälardalen zon 2
Om du ska ta bort skotten eller ej beror på vilken namnsort det är, det finns cocktailtomater som INTE ska tjuvas och det finns cocktailsorter som man brukar tjuva.

Vilken sort är det du odlar? Det låter inte som en sort som tjuvas när du säger att plantan är så liten som 1m, en tomatsort som tjuvas borde vara runt 2m hög åtminstone vid det här laget.

Tomatplanta med tjuvar
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon