Hej
Jag undrar ifall ni har någon bra länk eller vad kan man söka på om man kört fast när man försöker att lägga ut en hemsida om växter,tips?Eller finns det någon experthjälp man kan anlita--mvh as
TeliaNet
21-07-2004, 22:11
har gjort 2 mindre sidor för många år sedan.
jag kan lite vb programering, men är inte den bästa, du kan fråga mig så ska jag göra så gott jag kan.
Bra länkar eller något att söka på beror väl lite på vad du har problem med...
Ett ställe som jag tycker är bra är www.webbdesignskolan.com
Där kan man hitta alla möjliga tips om hemsidesbyggande. Jag har även en massa bra länkar om CSS, javascript och annat, men som sagt, det beror helt och hållet på vad du vill ha hjälp med...
CITAT (Jejja @ 21-07-2004, 23:21)
Bra länkar eller något att söka på beror väl lite på vad du har problem med...
Ett ställe som jag tycker är bra är www.webbdesignskolan.com
Där kan man hitta alla möjliga tips om hemsidesbyggande. Jag har även en massa bra länkar om CSS, javascript och annat, men som sagt, det beror helt och hållet på vad du vill ha hjälp med...
var ingen bra länk
så ska det vara
http://www.webdesignskolan.com/Och Telia, är det
visual
basic du menar, när du gjorde hemsidor?
TeliaNet
21-07-2004, 23:46
nej virgo.
i vb gjorde jag spel och program.
till websidorna använde jag frontpage.
Nymphaea
22-07-2004, 00:40
Enklare frågor om webbdesign och html kan nog många här på forumet besvara!
Tack snälla för alla svar.
Problemet är 2,
Först gjorde vi om hela hemsidan och skulle bränna över det på en cd från frontpage.När vi kollar allt på frontpage och förhandsgranskar fungerar allt.
sedan när vi bränt över får vi inte fram kortenIfoton.Vad gör vi för fel?Vi är som sagt va väldans nybörjare.
Jättetacksam för svar..
Sedan när vi laddar över hemsidan från den första vi skapade till ftp programmet för att kolla ,där funkar bilderna men det kommer ändå inget fram.Har ringt vårt bolag hur många ggr som helst men det säger att inte index ligger i rotkatalogen men när vi ringer nästa gång så ligger den där,snart vet vi varken ut eller in.Därför tänkte jag ifall det fanns någon som hade en bra länk man kan skriva och fråga eller någon som jobbar med hemsidor kanske tar en liten slant men ok bara vi får i ordning men var vänder man sig..mvh as
Tack för alla svar..Hoppas igen på flera svar,,,
Kontrollera adreserna för fotografierna... Viss program ändrar automatiskt adressen medans vissa gör det inte... Alltså om du har ett foto låt säga att det ser ut så här:
på min hårddisk ser det ut så här:
C:\hare\1.jpg
på webben kan det sedan se ut så här
http://www.sass.tv/hare/1.jpgEtt alternativ när man gör hemsida är att lägga över alla bilderna på webben och sedan göra hemsidan med alla bilder.
tack för ditt svar..mvh as
Men i frontpage förhandsgranskning&frontpage program är det ok
men när vi bränner över det på en cd kommer ej bilderna upp .Vad beror det på.mvh as
ja hur ser adressen ut på bilderna på CD-skivan
på hårdisken börja bildadressen troligtivs med c:/
när bilden hamnar på CD-skivan så kanske den börjar med tex d:/
då är frågan hur referensen på hemsidan till bilden ser ut..... tård et fortfarande c:/ där eller.
Isabell
22-07-2004, 19:59
Hej Ann-Sophie!
Antar att detta är bild-CDn som jag hörde talas om i Karlstad?
Du kan gärna maila en sån sida där det inte funkar till mig, så kikar jag på den. Helst före söndag om du vill ha svar snabbt!
Det är som sagts redan troligen en fråga om referens - i Frontpage hänvisar du till en bild som ligger någonstans på hårddisken, men på CDn ser adressen till bilden inte likadan ut. För att kunna avhjälpa det måste man få se hur källkoden ser ut. Det blir långt om jag ska göra en utläggning om hemsidekonstruktion och relativ kontra exakt adressreferens här... Ni kan lära er mer om konstruktion av hemsidor på
Jonas Webresurs, www.jonasweb.nu .
Hälsningar,
Isabell i Uppsala
Tack för alla svar,nu ska jag granska och se om jag hittar felet..mvh as
Gossen Ruda
22-07-2004, 21:11
Det tar ett tag innan man lärt sig Frontpage. Just bildlänkar är lite lurigt. På mina hemsidor ligger alla htm-filer direkt i rotbiblioteket och alla bilder i ett underbibliotek som heter bilder. Sen har jag på hårddisken ett underbibliotek som motsvarar hemsidan inklusive bildbiblioteket. När jag skall skapa en ny sida lägger jag först bilderna i hårddiskens bildbibliotek och börjar sen med htm-sidan. MEN, innan jag infogar bilderna måste jag spara ner htm-sidan i rätt bibliotek på hårddisken annars blir bildlänkarna helt galna. Frontpage hittar dom men inget annat program. Kardinalfel 1. Kardinalfel 2 är att exempelvis först skriva in en rubrik med större stil än normalt för att sen skriva normaltexten med normal storlek. Gör man så lägger Frontpage till fontsize 3 på allting trots att det inte behövs. Först skriver man hela texen, sen markerar man utvalda bitar och förstorar/förminskar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.