Full version: Blå blomma
jendah
Vad kan detta vara?
Trodde först att det var vanlig Gråbo, eftersom bladen påminner om det,
men plötsligt en dag var det fullt av intensivt blå blommor... unsure.gif
Fina är de iaf!

/Jennie smile.gif
Betty
Stormhatt.
jendah
Kort och precis biggrin.gif

Tack!

/Jennie
Berith
Jaha... så går det man läser inläggen i småprat före de mer "faktaspäckade" trådarna.... sleep.gif

Svarade också stormhatt. blink.gif
jendah
Trädgårdsstormhatt för att vara precis... smile.gif
Typiskt att man skall hitta den i en plantskola med etikett och allt dagen efter man frågar tongue.gif

Tack iaf!!!
Kajsa
När jag var barn kallade pappa stormhatt för " häst och vagn "
Hela växten är giftig, men det kanske du vet. I solen får dom lätt ohyra.
jendah
CITAT (Kajsa @ 23-07-2004, 23:19)
När jag var barn kallade pappa stormhatt  för " häst och vagn "
Hela växten är giftig, men det kanske du vet. I solen får dom lätt ohyra.

Jo, att den är giftig vet jag nu...

Är ofta svårt att hitta namnet på en blomma om man inte har någon aning -
men har man väl ett namn kan man få veta allt på nätet (och jag är en nyfiken en -
så får jag ett namn på en blomma är det raka vägen till google tongue.gif).

Häst och vagn, kul namn! Skall jag komma ihåg smile.gif
Jejja
Hej Jendah!
Jag var in och kollade din hemsida; vilka fantastiska bilder!! Jag kollade ditt fotoalbum också och har några förslag på de växter du inte visste vad de var. Den första med stora blad och rosa blommor på stängel skulle kanske kunna vara hjärtbergenia och busken med vita blommor ser ut som schersmin. (Den doftar underbart.)
/Jejja
jendah
CITAT (Jejja @ 24-07-2004, 00:25)
Hej Jendah!
Jag var in och kollade din hemsida; vilka fantastiska bilder!! Jag kollade ditt fotoalbum också och har några förslag på de växter du inte visste vad de var. Den första med stora blad och rosa blommor på stängel skulle kanske kunna vara hjärtbergenia och busken med vita blommor ser ut som schersmin. (Den doftar underbart.)
/Jejja

Hej!
Roligt att du tyckte om hemsidan smile.gif

Skall nog ändra texten till mina album-bilder, eftersom jag fått svar på allihopa från trevliga Odla medlemmar redan (samma svar som du ger). Men tack för att du tog dig tid att titta och svara!! smile.gif
Eva i Skåne
Ett annat namn på stormhatt - munkkåpa. Det har jag hört i nordöstra Skåne.

Är det någon som vet hur slingerstormhatt ser ut???
Jag har fått en liten, liten planta med tre små blad, än så länge. Hoppas den överlever till nästa år och växer sig stor då.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon