krukan
Kan man lägga alla frön (stora mängder) från Digitalis/Fingerborgsblomma i komposten eller blir kompostjorden förgiftad? Blir jorden farlig för oss människor/djur och andra växter sedan?
Viveka
Kan inte tänka mig att det spelar någon roll.

Massor av våra trädgårdsväxter är giftiga, många vet inte folk om ens. T.ex potatisblast...

Jag lägger allting i komposten, hittills har jag överlevt.

Synd på digitalisen bara, kan du inte sprida ut fröna istället, massblommande digitalis är så vackert.
Åsa, mälardalen zon 2
Giftet som finns i växer bryts ner i komposten så det går bra att slänga det i komposten. Är dock osäker på om digitalisfrön förstörs i komposten så ev. får du små plantor överallt där du lägger ut kompostjord.
Ewa L
Jag hade förr-förra året en Digitalis som hade planterat sig själv nära komposten. Lät den vara för den var ju så vacker.

Överallt där jag har använt kompostjorden får jag nu Digitalis! Iofs lätt att dra bort, men har säkert tagit bort över 50 plantor bara i år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon