Full version: Torvkrukor
Katti med torpet
Hej

Har sått mina fröer i torvkrukor men börjar fundera på hur rötterna beter sig i sådana. Det är ju ett relativt poröst material (jämfört med plast i alla fall). Kommer rötterna att försöka borra sig in i krukan och i så fall bli sönderslitna när jag skall plantera om dem.?
För krukan skall väl bort, eller?
Louise i Göteborg
Nej krukan skall inte bort!

Detta är finessen med torvkrukor, du planterar hela krukan i jorden eller en större kruka. Rötterna kryper ut och krukan förmultnar.

Omplanteringen sker alltså utan att alls störa rötterna.
Åsa, mälardalen zon 2
Japp man planterar ner hela torvkrukan när man planterar om, viktigt är att hela krukan grävs ner, ingenting får sticka upp.
Katti med torpet
Jisses då, funkar verkligen det?
Jodå, jag tror er men ändå...
Verkar mycket smidigt, anledningen till att jag köpte torvkrukor var att jag tänkte de skulle suga upp vattnet i botten av lådan bättre men det verkar som det fanns fler fördelar ändå. smile.gif

En annan sak, mina broccolifrön som jag sådde i fredags är nu 10 cm höga, skall de verkligen växa så fort? De kommer ju att vara på tok för stora innan jag får möjlighet att sätta ut dem.
Jo jag vet nog att jag inte borde ha sått dem så tidigt men jag kunde inte låta bli att prova, bara några stycken...
Åsa, mälardalen zon 2
Oj då det var tidigt med Broccolisådd, min gissning är att de sträcker på sig ganska rejält pga värme och dåligt ljus. Kålplantor bör placeras svalt(ca +15) och mycket ljust efter att de kommit upp för att de ska hålla sig knubbiga. Normalt sett så brukar man förkultivera broccoli 4-6veckor innan utplantering, man brukar inte odla kålväxter någon längre tid inomhus.

Vitsen med torvkrukor är just det att de förmultnar och rötterna tränger igenom krukväggen. Samma sak gäller för tidningspapperskrukor som man kan tillverka själv med ex. en potmaker eller som man kan göra enligt denna länk: http://www.odla.nu/artiklar/krukmakeri.shtml
Ina
När jag använder torvkrukor brukar jag riva av dem lite upptill när jag skall plantera ut. Ofta sjunker ju jorden ihop lite efter ett tag och kanten som sticker upp blir ganska besvärlig att få ner under jord, tycker jag. Det räcker oftast med att klippa eller riva bort någon centimeter.
Katti med torpet
Hmm, misstänkte att broccolin var på tok för tidig men det är ju så roligt att se när växer, speciellt så här års. Får väl slänga dem när de blir för rangliga. Jag har ju de flesta fröna kvar, så jag får väl så om dem sen när det blir dags på riktigt.
Det där med ljus tror jag att jag har (dubbelpipig lysrörsarmatur) men kyla är värre. Hur tusan fixar ni det? 15 grader är ju ingen temp man har inomhus frivilligt s.a.s. Har ni speciella rum, vinterträdgårdar el dyl?
Louise i Göteborg
Har man tur och bor i ett hus med källare finns denna kyla och mer än så!!!

Med lysrör behövs ju inget fönster så vilket utrymme som helst duger. Garage kanske? Det har jag inget, så jag vet inte.

Jag börjar mina ettåriga sådder uppe i bostaden, varmt och i fönster. När småplantorna kommit upp åker dom ner i kylan och konstljuset.
Angelika
Oj va glad jag blev nu !!
Har en Jättestor källare men inga bra fönster, nu har ni löst mitt dilemma var jag ska ha mina frön
biggrin.gif
Jag har vanligt lysrör, räcker det eller ska det vara något speciellt ljus?
Min man sitter bredvid just nu och påstår att det måste vara full färgsrör i armaturen?
Om han har rätt är det nog bara tur... sad.gif

Mvh Angelika
nina L
Angelika
kolla en tidigare tråd med rubrik:

Ljus för växter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon