Dzad
Här där jag bor, i Vasatrakten, Finland, finns det inga vilda ekar. Trodde faktiskt att ekar inte klarade av vårt klimat här förrän jag upptäckte en mycket stor ek samt två relativt stora ekar nära ett kyrkområde.

Så, det är anledningen till att jag inte vet någonting om ekar! smile.gif
Min första fråga är således: När ekollonen växt färdigt (slutet av sommaren, hösten?), var skall man förvara dem om man vill plantera några nästa vår? Kan man förvara dem inomhus i rumstemperatur och gräva ner dem i jorden då kälen försvunnit på våren/sommaren? Eller kan jag gräva ner dem i jorden direkt jag plockar dem?
Borde man vattna träd som växer från frön?
Samt, hur vet man när ekollonen är färdiga? Fallar de ner då, eller? rolleyes.gif

Som ni förstår är jag nybörjare på att så själv. smile.gif
Fenja
Ekollonen brukar vara mogna när de faller ner, du kan ta in dem och lägga dem i ett soligt fönster någon vecka för att vara på den säkra sidan. Plantera ollonen nu i höst, gräv ner krukorna i en rabatt och låt dem övervintra där. Ollonen behöver kylperioden för att gro oftast. Genom att ha dem i krukor hittar du dem lätt nästa år! Det har hänt här att ollonen grott redan på hösten samma år, täck då plantorna med granris och låt dem stå kvar utomhus.
Mvh
Fenja
Åsa, mälardalen zon 2
Plocka ekollona sent när de är bruna och lossar lätt (alt. trillar av sig självt).

Ekollon brukar behöva gå igenom en vinter för att gro så stoppa ner frön i en kruka på hösten som du gräver ner på skyddad plats där djur inte kan komma åt att gräva upp dem (alt. kan man så direkt på växtplatsen) . När fröna gror så sätter man en pinne till den lilla plantan och binder upp växten, ek som får utveckla sig själv får ofta krokig stam. Lossa på bindningarna med jämna mellanrum så de inte stryper växten när stammen sväller.

Ja man kan behöva vattna träd även frösådda ifall det blir torrt, speciellt unga träd kan behöva lite extra ompyssling, stora etablerade träd med rötter som sökt sig långt ner i marken brukar klara sig själva.
KURT
Den "naturliga" nordgräns som många växter har beror framförallt begränsningar i föryngringen. Om människan hjälper till genom att så frön eller plantera plantor eller genom att sätta växten i ett skyddat läge så kan man ofta odla växter betydligt längre norrut än deras "naturliga" nordgräns.
Dzad
När man sår ekollonen, så sår man dem alltså hela, så som man får dem från träden, eller?
Och hur djupt skall man lägga ner dem i jorden? Går det alltså lika bra att gräva ner dem på det ställe som man vill att de skall växa på som i kruka; samt hur stor sannolikhet är det att ekollonet börjar gro? Borde jag så många för att vara säker på att få en?

Tackar.
Annelie
Hej där. Jag har två ekar i min trädgård och jag har sett att en del skott börjat dyka upp lite här och där.. Det är alltså ollon som slagit rot och det kommer ett par st små blad ur jorden.. smile.gif

Är du intresserad kan jag skicka upp ett par skånska ekar till dig - det kan ju fungera och då får du dem så små och färska som det bara går! rolleyes.gif smile.gif
Dzad
Det var ett snällt erbjudande, men jag tror jag skall försöka med mina egna ekollon den här sommaren. Antagligen är de ekollon som jag tar från träden som finns här mer härdade eller vana vid vårt klimat... (eller?).

Någon som kan svara på de andra frågorna?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon