Full version: mjöldaggsbekämpning
Elizabeth
Jag har fått mjöldaggsangrepp på en del av mina vinbärsbuskar. Jag köpte Nelsons preparat mot mjöldagg. Jag saknar dock information om hur ofta man ska bespruta buskarna och i vilka mängder dvs hur många dl/l per buske. (Det enda som stod på förpackningen var hur man ska förbereda lösningen.) Någon som vet? Hur länge måste jag behandla buskarna för att bli av med den för gott? Kan de övriga buskarna smittas? Hur går det till väga? Luftvägen? Via marken?
Åsa, mälardalen zon 2
Troligtvis måste du behandla ofta varje år, har man en gång fått mjöldagg på en vinbär brukar det hänga kvar.

Har du redan en hel del vita blad och förstörda bär har tyvärr inte de där medlena så stor verkan, de medel vi får använda i sverige måste man börja tidigt med när man ser de allra första små symptomen och sedan sprutar man någon gång i veckan (mängd per buske går inte att uppge det är stor skillnad i storlekarna på olika buskar) för att bromsa angreppen. De medel vi har tillgång till brukar inte utrota mjöldaggen helt. Och ja mjöldagg smittar via luften ofta går mjöldaggssvamparna bara på ett växtslag så vinbärsmjöldaggen kommer inte att hoppa över till rosor, perenner mm.

Om det inte är arvegodsbuskar som har sentimentalt värde så skulle jag byta ut dem mot mjöldaggsresistenta sorter.
ex. Ben Sarek, Hedda, Öjebyn, Polar, Storklas, Intercontinental

Är det arvegods kan man testa att ex. flytta busken ifall det är torr mark (speciellt svarta vinbär vill ha lite fuktigare jord) + behandla busken med åkerfräken som är kiselrikt från våren och framåt
http://www.odla.nu/metoder/akerte.shtml
(även sådant som SM3 ska stärka växter mot svampangrepp
http://www.runabergsfroer.se/asp/Main.asp?...id=65&kat=tillb)

Vet inte Vad Nelsons mjöldaggspreparat innehåller och om det är godkänt för ätliga växter annars så brukar Kumulus DF (svavel) fungera ganska bra mot mjöldaggsangrepp + det är godkänt för ekologisk odling av Fruktträd, vinbär, krusbär, jordgubbar mm. och det brukar finnas i den vanliga trädgårdsbutiken, man behöver ingen utbildning för att använda detta medel. Kumulus kan användas redan vid knoppsprickningen för att ev. bromsa mjöldaggssvampar som övervintrat på busken.
Elizabeth
Tack, Åsa, för svaret!

Jag undrara bara om jag tar bort de angripna buskarna, går det bra att plantera nya på samma ställe? Stället är nämligen mycket bra - soligt. I värsta fall är jag beredd att vänta med nyplanteringen ett tag. Vad tycker du?
Åsa, mälardalen zon 2
Det går bra att plantera på samma ställe ifall du byter ut jorden i planteringsgropen (du behöver inte köpa jord ta jord från ex. kökslandet). Är jorden fuktig + läget soligt så passar det för alla vinbärssorter, är jorden däremot åt det lite torrare läget så passar det inte för svarta vinbär som vill ha fuktigare jord än vad vita och röda vinbär kräver.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon