Full version: Sättlök
Navåsarn
Jag tänker fösöka sätta gul o rödlök sent på hösten, finns det att få tag på sättlök så sent på året? Typ Oktober - November.

Nån som vet?
KURT
Jag tror att det är svårt att hitta sättlök på hösten, men små "matlökar" borde man kunna hitta. Men går de inte i blom fort nästa år om de utsatts för kyla under vintern?
Åsa, mälardalen zon 2
Ingrid på Västkusten har experimenterat med höstsättning av någon scharlottenlök som hon skickat efter speciellt utsäde från utlandet som skulle fungera för höstsättning. Kanske du bör ställa denna fråga när hon dyker upp igen och höra vart hon köpte utsädet och om hon vet något mera om höstsättning av olika lökar.

http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...18187901a5e973a

Vanlig gul och röd sättlök brukar bara börja blomma ifall de utsätts för kyla.

(Har du plats kan du ju sätta vitlök, den brukar gå bra att plantera under den där tiden. Här kan du hitta bra utsäde:
http://www.tomatklubben.se/
http://www.lantbruksnet.se/tornvik/index.htm
Ps! Thermidrome är inte den allra bästa sorten hos många brukar den lätt få stresslökar)
Navåsarn
Hej igen, tack för svaren. Jo Ingrid tipsade ju att scharlottenlök skulle gå bra, men jag hittade ingen i höstas.

Att jag undrar om någon testat gul och rödlök, beror på att jag i våras hittade en rad gul lök jag glömt ta upp förra hösten, och de var hur fina som helst. Jag sparde dock inga, men jag antar att de vill gå i blom, men då brukar jag bara snoppa av blomställningen. Jag tycker det är effektivt, men jag har inte så stor erfarenhet av lökodling.

Skulle det gå att köpa sättlöken på våren och förvara den torrt fram till hösten? Skulle den klara det tro?

Jag testade vitlök, bara sån som jag köpt i matbutik, men dom har blivit ganska fina, dock bildas luftlök på nästan varje planta, men den är mild och god, och det är ganska exotisk att skörda egen vitlök smile.gif

Navåsarn
KURT
Man kan ju ordna sin egen sättlök genom att så lök, och sedan skörda de små lökarna som bildas.

Men jag förstår inte varför man skall plantera dem på hösten? Även om de klarar vintern så är det ju risk att blasten fryser ner på våren . Även om man knipsar av blommorna på blommande lök så är det risk att hållbarheten för löken försämras, när löken blommar så figör den näringen i löken (den skall till blomman) och då försämras hållbarheten.
Navåsarn
Bra tips att så lök! Var får man tag på frön? Tar du från egna blommande lökar?

Jo sätter jag lök på hösten så kommer de igång tidigt, de verkar klara frosten rätt bra åxo, iallafall här på västkusten.

Navåsarn
Åsa, mälardalen zon 2
Praktisk taget alla fröfirmor har frön till vanlig kepalök (gul och röd lök) oftast så förkultiverar man på våren och sätter ut plantor och till hösten har man fullstora lökar för konsumtion. Man kan dock även skörda lökarna tidigt när de är små sk. sättlök och förvara dem till våren problemet är bara det att sättlök bör förvaras torrt och varmt ca +30C hela vintern.

Titta på runåbergs hemsida vid lökfröna hittar du även odlingsanvisningar.
http://www.runabergsfroer.se/html/index.htm
Åsa, mälardalen zon 2
Råkade hitta en firma som kanske är vad du söker, en brittisk firma som säljer div, fröer + de har sättlök för höstsättning och det ser ut som om de har gul och röd lök också i det sortimentet, vet inte hur detta fungerar i sverige. Om du testar glöm inte tala om hur det går och om de går upp i blom eller ej.

http://www.dtbrownseeds.co.uk/acatalog/index.html
(2 personer har gett sitt omdöme om denna firma hos Garden Watchdog och båda är positiva så förhoppningsvis är det en bra firma)

Garden Watchdog
thomaswahlqvist
Det finns perenn lök som alltid står och väntar i trädgården på att få komma upp tidigt på våren, använd blasten, god löksmak.
Dessutom ser den helhäftig ut.
Den ger små syltlökar i luften och gröna stjälkar att ha på kalleskaviarmackan och vanliga (ovanliga) lökar i jorden.
Vad är det för lök......
Hämta en spegel och läs svaret nedan
költfulksitpygE

Ölandshälsningar
Ingrid på Västkusten
Hej hopp,

xperimenten med hästsättning av lök fortsätter och årets skörd ser bra ut biggrin.gif
Jag ahr aldrig testat rödlök men välan gullök, det måste vara en speciell namnsort av gullök ( A cepa) nämligen Radar för att det skall fungera, mkt av sättlök för höstsättning är inte härdig i Sverige ( södra då ). Schalottenlök är härdig!

Ja jag testade utlänsk firma innan jag hittade en SVENSK firma som har utsäde till höstsättning av schalotten och även gullöken radar, nämligen Törnvik.
Nu sista året har jag inte satt rödlök utan koncentrerar mig på schalottenlök då jag tycker det ger bäst utdelning. jag samlar även andra Allium (perenna) för konsumtion, och jag kan ju säga att det ger också mkt mkt mkt bra resultat - de är verkeligen perenna, kommer otroligt tidigt på våren och ger en bra skörd ( av blad då - vårskörden är blad ).

Sean kan jag inte nog berömma två sorter för 'vårlöks' nämligen Allium fistulosum - piplök samt Topsetting/Egyptian onion/Walking Onion. Piplöken kan man odla som 'spring onion' - den kommer otorligt tidigt och är GULD i sallader och wok etc etc och frösådder utav A fostulosum ger en otrolig massa småplantor som övervintrar och kan med fördel 'nallas' på våren biggrin.gif likaså gäller det' Walking Onion' även om jag itne tycker jag ahr tillräckligt mkt smålökar varje å¨r för att ge tillräckligt mkt späda plantor för vårskörd, men om man odlar sitt utsäde flitigt ett par år i upphöjda bäddar så man inte förlorar några plantor över vintern ( gäller mig med besvärliga blöta vintrar i zon 2) så är det inget som säger att man inte kan skörda en mångfald utav goda späda lökplantr på våren biggrin.gif

Lökiga hälsningar ifrån ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon