Hej hopp,
xperimenten med hästsättning av lök fortsätter och årets skörd ser bra ut

Jag ahr aldrig testat rödlök men välan gullök, det måste vara en speciell namnsort av gullök ( A cepa) nämligen Radar för att det skall fungera, mkt av sättlök för höstsättning är inte härdig i Sverige ( södra då ). Schalottenlök är härdig!
Ja jag testade utlänsk firma innan jag hittade en SVENSK firma som har utsäde till höstsättning av schalotten och även gullöken radar, nämligen Törnvik.
Nu sista året har jag inte satt rödlök utan koncentrerar mig på schalottenlök då jag tycker det ger bäst utdelning. jag samlar även andra Allium (perenna) för konsumtion, och jag kan ju säga att det ger också mkt mkt mkt bra resultat - de är verkeligen perenna, kommer otroligt tidigt på våren och ger en bra skörd ( av blad då - vårskörden är blad ).
Sean kan jag inte nog berömma två sorter för 'vårlöks' nämligen Allium fistulosum - piplök samt Topsetting/Egyptian onion/Walking Onion. Piplöken kan man odla som 'spring onion' - den kommer otorligt tidigt och är GULD i sallader och wok etc etc och frösådder utav A fostulosum ger en otrolig massa småplantor som övervintrar och kan med fördel 'nallas' på våren

likaså gäller det' Walking Onion' även om jag itne tycker jag ahr tillräckligt mkt smålökar varje å¨r för att ge tillräckligt mkt späda plantor för vårskörd, men om man odlar sitt utsäde flitigt ett par år i upphöjda bäddar så man inte förlorar några plantor över vintern ( gäller mig med besvärliga blöta vintrar i zon 2) så är det inget som säger att man inte kan skörda en mångfald utav goda späda lökplantr på våren

Lökiga hälsningar ifrån ingrid