Full version: Tips på träd
ejjan
Har byggt en stor blomlåda, ca 75 liter. Jag vill plantera ett litet träd i lådan som kan stå ute året om. Kan någon hjälpa mig med tips på trädsort? Bor i zon 2-3.
kristerh
Här kommer några förslag: Rosenmandel, prydnadsapel, kan visserligen växa en del, men det är bara att klippa direkt efter blommningen så påverkas inte nästa års blommning. (det finns även småväxta prydnadsapel)
minisyren, elller varför inte någon snygg barrväxt ex thuja eller cypress,
det finns minisorter av dem oxså.
Det viktiga är att de skyddas mot vårsolen när de står så utsatt som i en kruka.
krister
ejjan
Tack för tispen. Rosenmadel låter bra tycker jag. Funderade lite på Salix på stam också, vi får se vad det blir. Blomlådan blev snygg iallafall, har nyss målat den i samma färg som huset smile.gif .
Cilla
Rosenmandeln har jag dåliga erfarenheter av, den fryser ned och vill bilda buske med långa spröt utan sidogrenar. För varje år blir det färre blommor. Tydligen är den på utgång i handeln också eftersom den visst ofta beter sig så här. De andra träden Kristerh nämner kan nog fungera. Någon gång efter 5-6 år kan man behöva rotbeskära rosenapel, purpurapel mm om den ska klara sig i kruka.

Dvärgmandeln prunus tenella däremot, den är hur gullig och härdig som helst (zon 5, kanske till och med 6), ser ut som ett litet olivträd och har ögonbedövande (jodå, ögon kan både bedåras och bedövas av intryck) blomning tidigt om våren. Sedan kommer stora, ludna dadlar. Finns en som blir nära 2 meter hög och en som håller sig kring metern.

Salix på stam kan säkert klara sig mycket bra, särskilt om man vattnar vår och torra perioder. Plantering av marktäckande perenner i krukan invid trädet hjälper det att hålla liv och fukt i krukan. Perenner som fäller bladen på hösten är bättre än vintergröna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon