Full version: Klippa ner en Hassel?
mimsen
Min hassel är så stor och ser så tråkig ut nertill (inte för att jag vet hur den egentligen ska se ut men jag kan tänka mig att man kan få den finare). Förra ägaren sågade av trädet (eller busken?) helt och hållet, alla snitt på samma nivå så nu har jag en "krans" en bit upp med alla förgreningar, se bilden.

Frågan är alltså, hur ska jag beskära hasseln så den blir lite mindre och ser lite trevligare ut, ska jag rent utav ta av den helt men på lite olika nivåer? när är en bra tid att göra detta på? unsure.gif

Åsa, mälardalen zon 2
Vårvinter brukar vara beskärningstid för hassel. Själv skulle jag testa att kapa ner några av de där kvastarna ända nere vid marken, verkar det som om det kommer skott nerifrån så skule jag ta ner ytterligare några kvastar nästa vårvinter och så skulle jag hålla på så i några år tills alla kvastar var nerkapade. Efter att busken fått börja om helt så skulle jag nöja mig med lite underhållsbeskärning med jämna mellanrum där man gallrar ur lite ur grenverket.
kristerh
Du kan nog klippa ner den helt om du, vill även nu på sommaren, vi brukar göra så på landet och det skjuter raskt nya skott, dessa kan man sedan toppa om man inte vill att de skall bli för höga.
krister
Lena N
Det går en el-ledning med några trådar en bit utanför min trädgård. Därunder växer ett stort bestånd hassel. Vart 5-6 år kapas de till 10-30 cm höjd och efter några år är de lika stora igen.
mimsen
Hej, tack snälla för alla svar, det lutar nog åt att jag kapar allt på en gång, kanske lite olika längder som du skrev Lena och sen underhålla den och gallra lite så den håller sig i schack som Åsa skrev.
Lustigt, på min tomt står Hasseln precis brevid el-ledningen *skratt* det kanske är något med Hasslar och el-ledningar tongue.gif
Hannele
På senvintern gallrar du bort de äldsta grenarna, ner till 10 cm.
Det behöver man inte göra så ofta, räcker vart 4:e år.

Att kapa ner allt på en gång, gör man inte nästan med några buskar...
Hur ser en sån träsgård ut...? wacko.gif
Det ska inte synas, att man jobbat i trägården.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon