Full version: spindel
andreas i uppsala
Jag har hittat en spindel i trädgården som jag aldrig sett förut. Den är liten bara någon cm lång.Bakkroppen är kritvit med ett rött kors på såg det ut som. Den har långa framben och ganska korta bakben.

Är det en korsspindel eller?

andreas
andreas i uppsala
eller spindeln är vit med röda zickzack mönster på sig. Den lever på ett ekblad. Här är en dålig bild
Gossen Ruda
Buskklotspindel, Enoplognatha ovata. Finns 3 färgformer, dels din med 2 röda ränder, helt röd bakkropp eller helt gulaktig. Ganska vanlig och stillsam spindel. Ofarlig dessutom till skillnad från sin släkting Svarta änkan.
andreas i uppsala
tack för den. Jag tyckte den liknade svarta änkan men svarta änkan är som alla vet svart med vit kors. Ska genast läsa på lite om den.är den ovanlig? Jag har aldrig sett den förut Så här skulle den ha sett ut om jag hade haft en bättre, ejmisshandlad kamera
Gossen Ruda
Den är som sagt ganska vanlig enligt mina böcker men jag själv har bara sett den en gång, då den röda varianten. Men den tycks vara ganska stillsam och sitter och väntar på att bytet skall komma till den.
amaira
Läcker!

*vill också ha...*

Tänk ... *drömmande blick* ... en vit Svarta Änkan-släkting...

Som att ha en svart ängel - fast tvärt om.
andreas i uppsala
hehe, upptäckte ännu en idag, den här gången på lagern. Du kan få en om du vill. De är särskilt förtjusta i exotiska växter
amaira
*Suckar lyckligt*
Jag har en lager...
andreas i uppsala
då är det bara en tidsfråga innan du heiitar en själv tongue.gif
andreas i uppsala
ja du gossen ruda. Nu har jag hittat två vita med röda ränder och en vit med gråa eller vita ränder. Alla har lagt sitt bo i mina exoter som tex hybridkorkeken, lagern och min blå europeiska dvärgpalm från atlasbergen.

Vad ska man göra?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon