VeronikaP
Jag hade för ett par år sedan ett jätteenkelt recept på svartvinbärs-juice.
I stort skulle man mixa svartavinbär med socker och sedan blanda med vatten och sila genom ett durkslag.
Mer kommer jag inte ihåg, mer än att det var så gott!!!!!!

Finns det någon som har ett lite mer precist recept, så blir jag överlycklig! wub.gif
Fenja
Detta recept brukar jag använda mig av:
300 st vinbärsblad, 1 ½ liter svarta vinbär, 3 st citroner i skivor, 1 ½ påse vinsyra eller citronsyra, 3 liter kokande vatten
3 kg strösocker (efter 3 dygn!)
Lägg i vinbärsblad, vinbär, citroner och citronsyran i en hink och slå över det kokande vattnet. Låt stå i 3 dygn och sila sedan. Rör ner sockret.
Saften blandas sedan 1/4.

Annars är en råsaftscentrifug bra om du vill ha ren juice, tillsätt bara lite vit sirap!

Mvh
Fenja
Bambis vän
CITAT (Fenja @ 22-07-2004, 21:22)
300 st vinbärsblad

[QUOTE]
Verkar vara ett bra recept när man redan har ett helt gäng svarta vinbär i frysen sen förra året. Men, ska det verkligen vara 300 blad? Ska jag plocka så många, så blir min buske kal efter rådjurens härjningar i den under sommaren.

Hälsningar Lena
VeronikaP
CITAT (Fenja @ 22-07-2004, 21:22)
Detta recept brukar jag använda mig av:
300 st vinbärsblad, 1 ½ liter svarta vinbär, 3 st citroner i skivor, 1 ½ påse vinsyra eller citronsyra, 3 liter kokande vatten
3 kg strösocker (efter 3 dygn!)
Lägg i vinbärsblad, vinbär, citroner och citronsyran i en hink och slå över det kokande vattnet. Låt stå i 3 dygn och sila sedan. Rör ner sockret.
Saften blandas sedan 1/4.

Annars är en råsaftscentrifug bra om du vill ha ren juice, tillsätt bara lite vit sirap!

Mvh
Fenja

Tack för det receptet, ska prova!
Det jag är ute efter var än lite annorlunda... Kanske någon annan har det?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon