Full version: Vad är detta?
VeronikaP
Mitt på gräsmattan upptäckte jag en konstig sak. Det såg ut som om någon hade spillt en liter mjölk/fil och så att detta hade börjat sjunka genom gräset. Men det var hårt och svampigt. Fick nästan en känsla av ostkaka wacko.gif
Antar att det är någon slags svamp, men är det någon som vet mer?
Gossen Ruda
Det finns en slemsvamp som heter Jordspott och som kan växa på gräs. Sök via Google så finns det bilder.
VeronikaP
Titta på en bild på Jordspott, men det är inte det vi har. Det vi har ligger mer nere i gräset, och växer på bredden. Ser precis ut som utspilld mjölk, som letar sig ner mellan grässtråna. Kan fixa en bild imorgon när det blivit lite ljusare!

Tack för svar!
amaira
Hej Veronica.
Har svampen en undersida? Hur ser den ut i så fall?

Är det ren gräsmatta där den växer, eller har du barrträd intill? Eller andra träd? Eller finns det ytliga gamla rötter i gräsmattan?

Undrar amaira, som även väntar på foto.
VeronikaP
Hjälp mig nu, vad är detta??? Klicka här för att titta!
VeronikaP
CITAT (amaira @ 23-07-2004, 09:49)
Hej Veronica.
Har svampen en undersida? Hur ser den ut i så fall?

Är det ren gräsmatta där den växer, eller har du barrträd intill? Eller andra träd? Eller finns det ytliga gamla rötter i gräsmattan?

Undrar amaira, som även väntar på foto.

Foto finns nu som en länk.
Nej, svampen har ingen undersida. Den är mer som en... ja, ostkaka! Det är gräsmatta runt. Ett 2 år gammalt äppelträd står 75 cm ifrån. Och en dryg meter åt andra sidan stod en tall för 3 år sedan. Denna stubben frästes bort för ett år sedan, tror inte att det är några ytliga rötter där!
amaira
Talgsvamp är det närmaste jag kan gissa.

Såhär står det i min (mycket utförliga) svampbok av Bosse Nylén:

"Talgsvampen bildar en vax- eller stearinartad, vit, 5 - 10 cm bred, oregelbunden skorpa som ofta växer uppåt och innesluter bl.a. örter och grässtrån. Svampen saknar framträdande lukt och smak. Sporerna är (osv, ointressant utan mikroskop).
Talgsvampen växer under hösten på marken i fuktig, näringsrik lövskog - även barrskog - mindre allmänt i Syd och Mellansverige."

Enligt bilden ser den ganska lik ut. Men som sagt, det bör nog vara träd i närheten...

Att det inte riktigt är "höst" än, spelar mindre roll. Svampar har ofta sina egna årstider, i alla fall ganska bred definition på dem).

Annars har jag ingen aning.

(Om du vill vänta till efter den 12 september, så kanske jag har en aning... )

/amaira.
VeronikaP
CITAT (amaira @ 23-07-2004, 10:40)
Om du vill vänta till efter den 12 september, så kanske jag har en aning...

/amaira.

Nu blir jag nyfiken, 12 september?

Tack flr svaret iallafall! Det låter ju inte helt otroligt, och det har väl nästan varit höst...
amaira
!2 september? Äsch, "bara" en svamputställning, med Bosse Nylén som huvudexpert.
VeronikaP
Om du kommer ihåg då, så är jag jättenyfiken... Men det är länge kvar och mitt minne är ganska kort... sad.gif
Fredi
CITAT (VeronikaP @ 22-07-2004, 22:42)
Ser precis ut som utspilld mjölk, som letar sig ner mellan grässtråna.

Inget att gråta över... laugh.gif
amaira
Fredi... laugh.gif
du är rolig biggrin.gif
VeronikaP
CITAT (Fredi @ 24-07-2004, 09:19)
Inget att gråta över...  :lol:

biggrin.gif He, he... biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon