Tesa
Jag har ett gammalt äppleträd som har spruckit i stammen och nu så har det flyttat in myror där..pissmyror tror jag det var.....
Skadar myrorna trädet eller kan det leva med ett myrbo i sig?
Vad skall jag göra?
Fenja
(Hur länge ska Cilla ha semester?!! *saknar*) Jag vet inte alls, men jag skulle för säkerhetsskull strö på ett myrmedel och försöka få dem att flytta. Om du börjar med att behandla själva stammen och senare drar en ring med myrmedel runt stammen så borde de hålla sig därifrån ett tag i alla fall...
Mvh
Fenja
tomas99
CITAT (Fenja @ 23-07-2004, 01:15)
(Hur länge ska Cilla ha semester?!! *saknar*) Jag vet inte alls, men jag skulle för säkerhetsskull strö på ett myrmedel och försöka få dem att flytta. Om du börjar med att behandla själva stammen och senare drar en ring med myrmedel runt stammen så borde de hålla sig därifrån ett tag i alla fall...
Mvh
Fenja

Myrmedel på äppelträd? men det går väll inte om man ska äta äpplena?och hur många år finns det myrmedel kvar i omgivningen efter en sådan behandling?

Ett tillägg myrmedel, är Bekämpningsmedel: Klass 3 dvs mycket farligt för fåglar, fiskar,mm det skulle jag alldrig ha i min trädgård.
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (tomas99 @ 23-07-2004, 09:41)
CITAT (Fenja @ 23-07-2004, 01:15)
Mvh
Fenja

Myrmedel på äppelträd? men det går väll inte om man ska äta äpplena?och hur många år finns det myrmedel kvar i omgivningen efter en sådan behandling?

Ett tillägg myrmedel, är Bekämpningsmedel: Klass 3 dvs mycket farligt för fåglar, fiskar,mm det skulle jag alldrig ha i min trädgård.

Klass 3 är det absolut mildaste medlena som finns, det är den klassen som alla får använda, man behöver ingen utbildning för detta medel. De medel du hittar i matvarubutiken + trädgårdsbutiken är klass 3.

Klass 1+2 däremot är de giftigaste medlena och för att få använda dessa måste man ha bekämpningscertifikat. (själv har jag certifikat för klass 2L)

När man tittar hos kemikalieinspektionen så finns det inga varningar vid myrr klass 3 preparat att det skulle vara farligt för fåglar, fiskar, däggdjur. Myrr tas inte upp av marken och ligger inte kvar i marken i flera år (tror inte vi har några sådana medel godkända överhuvudtaget idag i sverige). Det tas inte upp av äppelträdet heller så frukterna är helt ofarliga att äta.
kristerh
Försök att få bort dem omgående, myror är ju kända för att gräva gångar i trä, de kan nog sabba hela ditt äppelträd om de får hålla på sad.gif
krister
Fenja
Tomas99, det är händelsevis inte så att du råkar heta Andersen i efternamn? Ni gör samma stavfel, har ungefär likadana åsikter, slänger er med liknande kategoriska och dåligt faktaunderbyggda åsikter och ni ger er båda urskiljningslöst på alla som snuddar vid att använda något som SKULLE kunna vara onaturligt... Det händer LITE för ofta för att det ska kännas som en tillfällighet!!
Mvh
Fenja
andersen
Fenja, Att jag har skrivproblem är väll inget nytt på forumet det har jag talat om flera gånger, att bokstäverna bråkar för mej.

Sedan om du inte köper mina åsikter är helt upp till dej, men du behöver inte kasta skit på mej!

Du kan komma tillbaka till frågan om jag och tomas99 är samma person när du vet säkert att det är så(kräver bevis) om du ej har det,så var tyst!
*Laika*
Andersen, nu var det vällan inte dig som Fenja tilltalade överhuvudtaget? Som jag uppfattade , så var frågan direkt ställd till Tomas99. Det är faktiskt fler än bara Fenja som är lite fundersamma på olika användare här på forumet. Det ÄR många likheter och tillfälligheterna tycks vara många. Fenja kom med ett mycket bra förslag till Tesa, o liksom du själv brukar göra så högg Tomas99 direkt på "giftaspekterna". Du kom inte ens med ett konkret förslag själv till Tesa. Och att be en annan forummedlem att vara tyst!! Var går gränsen för er som värnar om miljön så mycke att människor som använder s.k. gifter inte har rätt att tala? Du måste vällan själv ha insett att du o Tomas99 har ganska mycke gemensamt? Du kanske föredrar att man skickar PM till varann istället för att tala om öppet var man står? Men se du, SÅ har inte jag uppfattat att Fenja är. Hon är iallafall så ärlig att hon talar om vad hon tycker o tänker. Inga smusslande med PM där inte. mvh. Laika
*Laika*
Tesa, det bästa du kan göra är att ringa Anticimex. Dom svarar villigt på alla frågor som du har. Dom har kanske råd som vi andra inte kan hjälpa dig med. Lycka till. mvh. Laika
Annelie
CITAT (Fenja @ 23-07-2004, 12:07)
...slänger er med liknande kategoriska och dåligt faktaunderbyggda åsikter

Det där är det väl fler som gör! Många som tycker men färre som vet.

Man kan inte tro på allt man ser och hör, men man kan ta det till sig och sedan är det upp till en själva att kolla riktigheten i det man läser. Jag har många likheter med många här på forumet - men det innebär inte att man lider av personlighetsklyvning.. blink.gif mad.gif
Copycat
Hejsan Tesa ! Anticimex har medel som är helt ofarligt för äppelträdet. Dom rekomenderar visserligen att man kontaktar typ Wiebulls för att få tag i starkare produkter, då myrorna sitter lite tokigt till. Det spelar ingen roll för miljön vilket preparat du använder, det är HUR man får dit preparaten så att det fastnar, som avgör vilket det blir. (lite off, jag håller med Fenja och laika. Det ÄR mycket likheter) Det får man väl på käften för förstås. men det blev väl bestämt att det INTE skulle skickas PM utan att det är bättre att tala om vad man tycker. Det grävs fram så mycket gamla trådar som väcker upp dåliga stämmningar. Vissa på Forumet verkar ha det som en extra hobby att leta dessa trådar och röra upp stämmningen lite till. Man får bara hoppas att det blir mindre av det nu när vädret blivit bättre. Hoppas att du blir fri från dina myror, Tesa. wub.gif
Fenja
Andersen! Att någon har läs- och/eller skrivsvårigheter är välbekant för mig som har en ganska svår dyslexi. Du kan säkert upptäcka det emellanåt i mina inlägg. Så var snäll och ta inte åt dig av det, det gäller mig själv i lika hög grad. Jag har bara noterat att Tomas99 och du stavar fel på samma ord, på samma ställen och det är inte så vanligt, vilket du säkert också vet som dyslektiker.
Jag har inte slängt någon skit, jag tycker att det är olämpligt att påstå att myrmedel, klass 3 påverkar djurlivet i en grad som det uppenbarligen inte gör.
Du får gärna roa dig med att kräva bevis! Men som du säkert känner till så är frågan fri här i landet. Nu undrar jag varför DU reagerar så häftigt på ett inlägg till Tomas99 till exempel...
Mvh
Fenja
andersen
Fenja,jag blev sur för att jag läste det så här,pga att jag har problem med bokstäverna och att tydligen tomas99 har det med,så kände jag att det var pga det. Så är det väll rätt så självklart att man går i försvars ställning?

Ang inlägget från tomas99 bryr jag mej inte om har ingen aning om myrmedel är farligt eller ej. utan jag reagerade över ditt sätt att ta in mej i inlägget och då främst på att du anser om mina åsikter och mina stavfel.
I ett inlägg där jag ej hadde varit närvarade i skrifligt.

Nu vill jag inte att den bra stämmningen som jag trots allt tycker hadde kommit tillbaka på forumet ska försvinna, så vi kan väll låta saken stanna här.

Mvh andersen
Tesa
Hoppsan...visserligen var det "ettermyror" i mitt träd..men... unsure.gif

Jag skall ta och kolla med Anticimex...vi har ju faktiskt avtal med dom...hade inte en tanke på att dom tar sig an mindre saker är råttor och möss också....
Men jag skall ta och försöka peta ut myrorna till att börja med och så får vi se..jag har nog en burk med Myrr stående nånstans...blir det gammalt tro?

Sen tor jag att jag skall ha ett medel som hette Nippon (säkert 7-8 år gammalt) tror jag det var nåt man skulle lägga på ett papper och så skulle arbetsmyrorna dra det hem till drottningen...jag använde det aldrig för jag hade småbarn..men nu är dom ju stora....det blir ju en lite mer kontrollerad användning kanske..för om jag skall vara ärlig så är jag inte alls förtjust i såna där medel men inser ju att det ibland är nödvändigt...(fluggift t.ex
wacko.gif..)
tomas99
HEJ. Vet inte vad som är problemet med att jag svarar på ett inlägg, ni låter så arg när jag skriver någon.

Ang bekämpnings klass, så skriver jag att det är nr3!

Ang farlighet för fåglar mm, så tycker jag att ni kan gå till tillvärkarens hemsida och titta http://www.bayer.se/bayer/Internet_hh_se.n...51?OpenDocument.

Ev klagomål kan ni skicka till dom, om ni ite tror på vad jag skriver!!

Mitt efternamn tänker jag inte lämna ut på nätet, och varför skulle jag göra det? jag heter tomas ni får nöja er med det!
Annelie
CITAT (Annelie @ 23-07-2004, 13:48)
CITAT (Fenja @ 23-07-2004, 12:07)
...slänger er med liknande kategoriska och dåligt faktaunderbyggda åsikter

Det där är det väl fler som gör! Många som tycker men färre som vet.

Man kan inte tro på allt man ser och hör, men man kan ta det till sig och sedan är det upp till en själva att kolla riktigheten i det man läser. Jag har många likheter med många här på forumet - men det innebär inte att man lider av personlighetsklyvning.. blink.gif mad.gif

Hej tomas99,

Förstår att du blev lite undrande över "kritiken" i ditt inlägg. Jag har kollat länken som du skickat med och lärt mig att klass 3 inte är så oskyldigt som det kanske låter. Tack för den infon.

Det finns föresten en kategori till av vetare.. och det är de som tror att de vet allt.. hoppas att du får en ursäkt för det hade i alla fall i mitt tycke varit på sin plats..

Och tomas utan efternamn duger alldeles utmärkt wink.gif

Och Tesa! Jag hoppas att det löser sig med dina myror. Du får gärna återkomma med hur det gick för jag har också lite problem med myror här och var i min trädgård och är tacksam för tips som kan hjälpa mig! smile.gif
*Laika*
Jag har själv varit i kontakt med anticimex när myrorna etablerat sig på fel ställen, så även nu angående inläggen från Tomas99. Anticimex säger att det är helt ofarligt för djur och fåglar, OM man inte tänkte o mata dom med medlet. DÅ är det giftigt, men använder man det som det står på förpackningarna så är det ofarligt. Kolla bara på en vanlig receptfri värktablett, vilka bivärkningar dom kan ha. Det gäller inte i rekomenderad dos utan i högre dos och fel använd. Likadant är det med insektsmedel, rätt använt så är det inga som helst problem. Anticimex säger också att det är helt ofarligt att äta frukterna från ett preparerat träd. jag tror nog att dom vet vad dom snackar om. Om alla miljönissar kunde kolla ALLA fakta från olika håll innan dom försöker o skrämma skiten ur folk med sina skräckexempel, så vore det bra. Jag personligen rättar mig efter vad anticimex rekomenderar. mvh. Laika
Annelie
CITAT (Laika @ 26-07-2004, 09:53)
Anticimex säger också att det är helt ofarligt att äta frukterna från ett preparerat träd. jag tror nog att dom vet vad dom snackar om. Om alla miljönissar kunde kolla ALLA fakta från olika håll innan dom försöker o skrämma skiten ur folk med sina skräckexempel, så vore det bra. Jag personligen rättar mig efter vad anticimex rekomenderar. mvh. Laika

Men.. om du säger att man ska kolla ALLA fakta.. hur kan du då bortse från det som står på förpackningen? Hur ska man kunna veta att det är/inte är farligt om två olika instanser säger emot varandra?

Och inte kan du väl kalla detta länkade företag för miljönissar? De säljer ju både Roundup, Radar och myrrmedel. Informationen är ju hämtad direkt från en utav deras produkter och nog måste de väl veta vad de saluför? unsure.gif

Vem som försökt skrämma skiten ur folk med sina skräckexempel vet jag inte vad du menar. thomas 99 hämtade sin info från tillverkaren så för det kan han väl knappast klandras??!

Nu ska jag ut och måla smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Numera får tillverkarna ofta sätta sina egna varningar på förpackningarna och ofta tar de samma text som finns på yrkesodlarmedlena trots att det är helt olika koncentrationer mellan hobbyodlarmedel och yrkesodlarmedel. Jag har själv köpt Bionim K klass 3 som är ett KRAV godkänt medel, enligt produktbladet jag fick skulle man ha skyddsutrustning på sig när man använde medlet. Strax därefter träffade jag Maj-Lis Pettersson på SLU och frågade henne om man verkligen behövde skyddsutrustning för detta klass 3 medel. Hon bara skrattade och sade att den koncentrationen som finns i klass 3 produkten och det faktum att hemma går man inte och sprutar hela dagarna med medlet gör det ganska ofarligt att spruta med, och att skyddsutrustning lät ganska överdrivet.
*Laika*
Jag vill bara göra ett förtydligande till Annelie. jag har vällan aldrig kallat myrmedelsföretaget för miljönissar? Det var Tomas99 jag syftade på, hänvisar till hans inlägg 23-07-2004 9.41. Där han ger intrycket att det inte skulle gå att äta frukterna av ett behandlat träd. Jag tror inte att anticimex skulle tala om att det är ofarligt att äta frukterna eller att det är ofarligt för miljön med dessa medel, om det nu inte var på det viset. Tomas99 högg genast ner på Fenjas förslag om myrmedel, istället för att själv komma med nåt konkret förslag. Det finns alldeles för många av den sortens människor ändå, som bara klagar på andra utan att själv komma på nåt bra istället. Sen får han det att låta som att det skulle va synd om stackars honom som alltid blir påhoppad. mvh. Laika
Fenja
Nu frågade jag ju inte VAD du heter i efternamn, Tomas99. Jag undrade om du möjligen hette Andersen... det hade räckt så bra med en dementi i så fall... tongue.gif!

Tack Åsa, det var intressant information i sammanhanget!!

Mvh
Fenja
ingmet
Angånde grundproblemet med inflyttade myror... Jag skulle börja med vanligt vatten.. myror tycker inte om vatten... Vattna, vattna och vattna.. Sen finns det gammeldags knep, testa dom, i detta fall så är det kanel och/eller ingefära... lär också avskräcka myror..
Tesa
..det står iallafall på min Myrr-burk att det är farligt för fiskar.......(har inte använt det på många år...)
*Laika*
Man ska vällan inte mata dom med medlet heller. Anticimex säger att det är farligt för fåglar o fiskar om man låter dom äta av det. Inte av att det skulle utlakas i vattnet, då är det helt ofarligt. samma sak att äta av frukterna efter att man preparerat träden. Allt är vällan egentligen farligt att förtära, i fel mängd. Inget o hetsa upp sig för. mvh. Laika
Tesa
..jag testar nog först ändå med ingmets förslag..dom föll mig mest i smaken...gillar alltihopa ....vatten, ingefära och kanel...det behöver kanske inte vara besvärligare än så blink.gif smile.gif ...för det bor nog en liten "miljönisse" i mig nånstans som helst inte vill använda bekämpningsmedel....och det tycker jag är BRA biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon