catlin
...skulle jag gärna vilja veta lite mer om. Är dom vinterhärdiga? Hur vill dom stå mm. Rosmarinen hade en härlig stark doft i bilen när vi åkte hemåt idag wub.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Rosmarin är knappt härdig i zon 1 så den bör man förvara svalt men frostfritt + ljust under vintern. Vanlig kryddsalvia överlever vintern i väldränerat läge här hos mig, kanske kan den överleva i Dalarna i väldränerat läge med tjockt snötäcke under vintern Impecta anger den härdig i zon 3-5 fast de brukar vara ganska optimistiska i sina zonangivelser.
katjoh
Vanlig kryddsalvia har klarat sig många år i mitt grönsaksland, i Småland i zon 4, utan att jag gör något för att skydda den under vintern. Rosmarin har jag försökt övervintra på olika sätt utan att lyckas. I garaget (blir ner till ett par plusgrader), i köksfönstret, i förrådet (lite varmare än i garaget) men det är som förgjort. Min gamla mamma däremot klarar dom över vintern hur lätt som helst var hon än har dom. Orättvist.
catlin
Tack! Då vet jag lite mer smile.gif

Synd på rosmarinen..men försöka går ju alltid blink.gif

Hur vet du Åsa att jag bor i Dalarna? unsure.gif Har du bra minne eller står det någonstans i min info tro wacko.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon