Full version: Täta berggskreva
svenke
Hej
Jag har en klipphäll på tomten med naturliga berggskrevor. Min vision är att anlägga en vattenmiljö med några små dammar förbundna med bäckar och en pump som cirkulerar vattnet. Ett problem är att berget är sönderspruket så vattnen stannar inte kvar i skrevorna utan sipprar ut genom småsprickor i berget.

Har någon förslag hur jag kan täta sprickorna så att vattnet blir kvar. Finns det någon risk att tätningen fryser sönder under vintern så att sprickorna går upp.

Är det någon som har erfarenheter från liknande arrangemang eller är min vision dömd att misslyckas

Hälsar

Torslanda-Sven
gammelnalle
Välkommen Svenke

Detta diskuterades för inte allt för länge sedan... men jag följde inte debatten så noga (inte aktuellt för mig) men gör ett "sök" här på odla
(kanske någon annan kommer ihåg??)
kristerh
Jag har testat med att cementera i de sprickor jag har sett samt lite omkring, om jag vore som du skulle jag sätta ordentligt med cement hela vägen där vattnet kommer att rinna (förutom där du är säker på att det inte finns några sprickor) om du tycker att det blir fult kan du hälla akvariegrus över cementen innan den torkat och klappa till det lite så att det håller sig på plats, det finns alltid småsprickor som man inte ser sleep.gif
annars kan du lägga en bit dammduk beroende på hur bred bäcken skall vara. (hela vägen) samt lägga grus över så att duken inte syns.
krister
MariaS
.
Ellebo
Det låter väldigs spännande, du kan väl skicka ett kort när dammen är färdig. Det finns ju silikon på tub om det är små sprickor som skall tätas. Det blir ju osynligt.
Isaxsson
Tror inte att cement är rätt materia att täta sprickor med, hörde en bekant som hade en vattenfall i en klippa som han tätat med dammduk och fogskumm, hör på en byggvaruhandel eller kolla med killarna som byggde tunneln i hallandsåsen smile.gif

Ola i Piteå
helene i göteborg
Har läst någonstans att man kan täta med bentonit. Helge Lundström, känd dammbyggare av gjutna dammar menar att det brukar vara mycket svårt att täta allt. Han har försökt, men till slut blivit tvungen att gjuta hela vägen upp till vattennivån i alla fall.

Jag skulle nog ändå kolla m bentonit om det inte är för dyrt eller något farligt material, för det är ju säkert den snyggaste/enklaste lösningen om det fungerar.
Viveka
Jag har tätat två naturliga bergdammar med betong, med mycket gott resultat. Ännu efter flera år håller de vattnet utan några som helst problem.

Det finns ett medel som man blandar i betongen för att göra den vattentät, vilket förmodligen är vad som hindrar sönderfrysning. Jag har glömt vad det hette (silicat eller något i den stilen) men en byggvaruhandel vet säkert.

Dammduk i all ära, men en 'naturlig' damm i en bergsskreva är ju så hemskt mycket vackrare.
tullmejs
Bentonit är en sorts lera, definitivt inte giftig, knappast dyr i sig men kanske lurig att få tag på. Hör med dem som ska slutförvara kärnbränsle :-)

Asfalt kanske kunde funka?
tomba
Morsning! silikon för utomhusbruk eller gamla hederliga limmar och tätar (sikaflex i Finland) i skrevorna, låt torka frostfritt, fyll med vatten o baaara njut. tongue.gif tongue.gif
Svalu
Sikaflex finns på välsorterad byggvaruhandel. Det tätar otroligt bra mot berg och sprickor. Men...det gäller vara MYCKET noggrann.
Tätningen ska göras under sommaren då Sikaflex behöver lite temperatur för att härda till bra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon