Jag köpte två vanliga minicyklamen i vintras på blomsterlandet. Dom blommade och växte som bara den inne fönstret hela vintern och våren.
I början av sommaren planterade jag ut dem i en väldränerad söderslänt och dom verkar trivas och blommar fortfarande där.
Nu är det så att jag har läst någonstans att det finns minicyklamen som kan klara vintern utomhus. Men det är väl antagligen någon särskild sort och inte vanliga krukväxtcyklamen? Jag tänker iallafall låta dom stå kvar, men täcka dom så dom har skydd mot för mycket väta och så får vi se vad som händer. Tacksam för tips som kan göra att dom kanske klarar sig.
kristerh
23-07-2004, 09:16
Jag testade med minicyklamen som jag köpte på trädgårdsmässan förra året, men de hade det nog för fuktigt under vintern, de ruttnade,
de måste täckas på vintern samt ha det väldigt väldränerat

mitt tips är att ta in dem på vintern så blommar de förhoppningsvis inne, sedan kan du ju sätta ut dem nästa vår.
krister
Den vilda formen av rumscyclamen lär vara Cyclamen persicum. Jag är inte säker på hur pass härdig den kan vara, men visst finns det små cyclamen som övervintrar ute.
Jag har själv några minicyclamen som jag tog i Wien för nästan 20 år sedan, och som fortfarande blommar varje vår. De står mycket skyddat, under en stor rhododendron, men för övrigt har jag inte gjort något alls.
Jag tror min sort är Cyclamen coum, den växte mycket skuggigt i en bokskog på ursprungsplatsen. Det finns ockå en som heter Cyclamen neapolitanum, som väver i bergstrakter, och troligen kan övervintra här.
Cyclamen vill ha torrt under viloperioden. Din placering på en solig söderslänt låter dock inte helt idealiskt för övervintring, det är troligen ett för utsatt läge. Jag skulle föreslå att du flyttar den under en buske, där det också är relativt torrt, och täcker den med torra löv till vintern.
Se det som ett experiment, som inte kostar alltför mycket. Lyckas du är det ju jätteroligt. Lyckas det inte har du i alla fall haft glädje av din cyclamen under en säsong, och kan köpa en ny nästa år.