Ullet
Har en miniakleja, vit, som har släppt ifrån sig sin första frökapsel. *glad* Vill gärna ha fler av den så jag har tagit hand om fröna, lagt dom i en filterpåse, men sen då? Måste jag vänta tills i vår för att så dom eller kan jag slänga ned dom i en sålåda o se om dom tar sig? Ska jag vänta eller chansa? Vad tror ni?
kristerh
De sprider sig ju i naturen när fröerna är klara sleep.gif så strö ut dem i sålåda redan nu, eller varför inte så den där du vill ha dem direkt..
(misstänker att de behöver köldgrader för att gro)
krister
Ti bee
Har en ljuvlig gammal hög vit-lätt lila akleja som också börjar ge mogna frön nu. Jag kommer att göra som så att jag både sparar frön och direktsår.

Bredvid aklejan har jag rensat och gjort fint så att fröna sedan kan gro ifred, sedan hjälper jag bara till och tömmer kapslarna där jag vill ha dem nu när de mognat.

Dessutom så kommer jag att spara några kapslar. Dels för eget bruk, men kanske även att ge bort eller byta med.

Så gör jag! smile.gif
kerstin z5-6
Du kan så dem nu, men de gror till våren -kyla nödvändig -och det är inte säkert att de förblir små-Det kan bli andra färger o höjder på avkomlingarna biggrin.gif
alt spara frö o så den inne efter kylperiod i februari mars
kristerh
CITAT (kerstin z5-6 @ 24-07-2004, 11:29)
det är inte säkert att de förblir små-Det kan bli andra färger o höjder på avkomlingarna biggrin.gif

Jo de är ena rackare till att beblanda sig med andra aklejor, men jag har sån tur att jag bara har japansk akleja och ingen granne har några aklejor heller tongue.gif så de plantorna jag fått hittils är "rena".
krister
Ann-Christine
CITAT (kerstin z5-6 @ 24-07-2004, 11:29)
Du kan så dem nu, men de gror till våren -kyla nödvändig -och det är inte säkert att de förblir små-Det kan bli andra färger o höjder på avkomlingarna biggrin.gif
alt spara frö o så den inne efter kylperiod i februari mars

Mina aklejfrön har alltid grott inne utan köldbehandling
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon