ElliC
Hallå,

Jag tänkte göra röd julsnaps till julbordet då jag har hört att man genom att lägga johannesört i sprit får en vacker röd avfärgning.

Jag nämnde detta till vår granne som varnademig och sa att man får absolut inte ha johannesörten i mer än ett par dagar eftersom den är giftig i större mängd.

Har han rätt? Jag har aldrig hört detta förut men det kanske stämmer. Är det någon som vet hur det är?

mvh Elli
andersen
ElliC lite off kanske, nja det är nog spriten han menar som är farlig(skrivit av en som ej dricker alkohol) laugh.gif

Jag vet inte om det är så men min fru gör salva på Johannesört och har det på hennes åderbrock, hon är noga att inte sola bena när hon har Johannesört salva på dom för hon säjer att det är farligt att sola med det på sig att det blir något giftig förening?
Kattgräs
Nja, naturpreparat av johannesört kan göra så att andra mediciner (t.ex. p-piller) inte tas upp så som det är tänkt. Det betyder att något i johannesörten kan påverka andra mediciner så att de får sämre verkan. Exakt vilket ämne i johannesörten det rör sig om vet jag inte, och vet inte heller om det extraheras ut i snapsen.

PS: Kollade nyss på shenet, där det står att bl.a. tinktur (dvs. extraktion i sprit) använts inom örtmedicin länge. Där står också att färgämnet i johannesört är fotosensibiliserande om det används på huden (dvs. man kan få utslag om man vistas i solen), man kan få allergiska hudreaktioner, intag av johannesört kan hämma kroppens serotoninblockerare, det han höja blodtrycket om man samtidigt äter vissa livsmedel (ost och vin som är rika på tyramin).
Åsa, mälardalen zon 2
Nej Johannesört är inte giftigt men det kan göra att man inte tar upp andra mediciner som kattgräs säger + huden ska bli extra känslig för solljus vilket är orsaken till att det står ex. på paket med johannesörtstabletter att man inte ska hålla på och sola när man använder medlen.
Nymphaea
CITAT (Kattgräs @ 23-07-2004, 20:42)
PS: Kollade nyss på shenet, där det står att bl.a. tinktur (dvs. extraktion i sprit) använts inom örtmedicin länge. Där står också att färgämnet i johannesört är fotosensibiliserande om det används på huden (dvs. man kan få utslag om man vistas i solen), man kan få allergiska hudreaktioner, intag av johannesört kan hämma kroppens serotoninblockerare, det han höja blodtrycket om man samtidigt äter vissa livsmedel (ost och vin som är rika på tyramin).

Jag vet att johannesört använts (och används) mot depression, är den allmänt 'hämmande av seretoninblockerare' bör det innebära att man blir gladare (vid ett måttligt intag)...
[frågan är om det är intag av 'tinktur' (av alkohol) som räknas. smile.gif ]

Hursomhellst finns det flera sorter johannesört i vår natur.
Den perforerade (små körtlar i bladen) är den äkta johannesörten (Hypericum perforatum?).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon