Full version: Kass krasse!
Flinga
Min buskkrasse i balkonglådorna är en bedrövlig syn tycker jag! Långa, rangliga och hängiga med gulnande blad och trasiga blommor. Ska dom se ut såhär? (bild finns i mitt album för den som vill) På alla bilder tycker jag krasse är så väldigt vackert, men detta är bara fult sad.gif

Kan man göra något för att snygga till dom tro? Frågan är om man ska hålla ut tills dom har blommat över och då plantera för hösten, eller om man ska slänga ut krassen nu, plantera något provisoriskt, och plantera igen till hösten?

Vad ska man köpa nu för något i såfall som håller sig fint tills det är dags för höstplanteringen?

(Jag är helt ny på det här med växter - som kanske märks) wub.gif
pepparmynta
Krasse gillar och behöver näring! Gödsla dem regelbundet.
Emser
Sedan tror jag att det kan vara så att det är ösregn som kan ha orsakat dina fula blommor. Har du haft hagel den senaste tiden kan det nog vara det som är orsaken och inget annat!
Flinga
Idag fick jag nog av krassen, så den åkte ut! Nåja, det mesta iaf, sparade några plantor och satte dom i en korg istället.
Planterade nytt i balkonglådorna och det blev genast mycket bättre! Plus att jag fick ha roligt i några timmar och det är ju inte fy skam! rolleyes.gif

Nya bilder finns i albumet om det är av intresse!
Fenja
Vilka fina växter du har på balkongen! Fina färgkombinationer.
Mvh
Fenja
hulsan
Jag har också buskkrasse + slingerkrasse och har haft i några år.
Men i år vill den bara inte - det blir inget av den!
Kanske det varit för kallt?
Fenja
Det tror jag inte, nog tycker jag att det räcker... mina ser ut så här på norrsidan:
Mvh
Fenja
Flinga
Det verkar gå bra i kruka, men inte i balkonglåda...?

Jag vet inte vad ni har haft för väder där ni bor, men här har det varit väldigt blåsigt och regnigt mest hela tiden - kanske det beror på det. Trist är det i alla fall. Det är ju precis så som dina ser ut Fenja som jag hade föreställt mig det smile.gif

Men, men...nu fick jag i alla fall planterat om balkonglådorna och är ganska nöjd trots allt! smile.gif
Fenja
Nöjd tycker jag att du ska vara Flinga, din balkong är jättefin! Här har det regnat och varit kallt och blåsigt 95% av den så kallade sommaren... Jag tror att det är svårt att odla krasse i så små kärl som balkonglådor, de är riktiga gottegrisar och vill ha mycket näring och plats för rötterna. Att de slutar blomma om man gödslar är en myt, mina växer i ren kogödsel!!
Mvh
Fenja
Flinga
Tack ska du ha, vad snällt sagt! wub.gif

Ja, det är nog så. Svårt att odla i små kärl menar jag. Jag har läst om fler här inne som säger samma sak.

Nu får vi väl bara hoppas på lite riktigt sommarväder så inte resten också går förlorad!
ylle
Ska genast börja gödsla min krasse! Jag gick på myten att den vill ha magert, så det har den haft i sin lilla ampel. Den blommar fint, men många blad gulnar. Nu blir det godis!
Barbro
Skulle precis skriva och fråga om min krasse när jag såg dessa inlägg. Mitt problem är att bladen gulnar. Jag har jättestora krukor (zinkbaljor o.d) så det beror nog inte på det. Jag har också läst överallt att krasse inte ska ha näringrik jord så jag har t o m sått dem i såjord. Tycker att många av dem beter sig som slingerkrasse och det är ju inte heller roligt. De mörkbladiga sorterna får ofta konstiga blad - de rullar ihop sig och skrumpnar. Har väl ca 10-12 olika sorter. Kan det alltså bero på jorden? Undrar varför vi vilseleds att de inte ska ha näring?!! wacko.gif
Fenja
Barbro! Dels gulnar krassebladen under säsongen nedifrån, det är normalt. Har du sått tätt kan det vara en av anledningarna, de får ganska rejäla rotsystem. Dels skulle dina säkert tycka att det var toppen med lite gödsel, ge dem dubbel dos av till exempel flytande Blåkorn så brukar blomningen explodera!
Mvh
Fenja
Barbro
OK då testar jag - kanske har sått för tätt...... när jag tänker efter.......
Tack och Sov Gott!
Cilla
Det tog tid innan krassen kom igång i år tycker jag. Har både i backen och i krukor och lite varstans på komposthögarna. Helt klart är att krasse på friland i mullrik, välgödslad jord växer och blommar bäst. Fast en och annan liten klen sak kan också vara vacker i kruka tycker jag. De röda med mörka blad brukar bli små och passa bra för samplantering i kruka.

Flinga, dina krasse ser inte alls skräpiga ut tycker jag. Lite gula blir bladen när de får för mycket vatten och när de blir äldre, och ibland om de får för lite näring. Men det kommer ju nya blad länge på säsongen!

I år experimenterade jag med nya sorter, men som alltid tycker jag bäst om de vanliga slinger- och buskvarianterna som mest går i gult och orange. Numera plockar jag mängder av egna frön av de som blommat bäst och blandar med nya köpefröer på våren. Lite kul är det när det blir mer rött i blandningarna också.

Höstplantering av krasse har jag inte hört talas om, men ringblommefrön i backen brukar kunna klara vintern och spira tidigt på våren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon