Verkligen genomtänkta miljöer, Annelie!
Du frågade visserligen om ett träd på en meters höjd, men kanske en stamros kan passa? Strikt i lila - Veichelblau till exempel.
Annars skulle jag följa bonsaiexperternas råd och göra rotbeskärningar av ett träd som ska hållas i kruka, oavsett sort faktiskt. Rötterna varken spränger eller växer ur krukan, men de växer runt runt och trädet tappar kraft.
Ett dvärgträd som jag testat i år är dvärgpersika. Ingen aning om det håller över vintern, men det har sedan i våras varit mycket växvilligt och friskt. Ser ut som en liten tätväxande palm. Oseriöst nog fanns ionget vetenskapligt namn på trädet i handeln (och oseriöst nog köpte jag det ändå). Törstigt är det, som många andra stenfruktträd.
Ett annat är ju dvärgmandeln men det har inte den strikta formen som jag anar att du önskar, och det gillar inte att bli beskuret heller.

Veilchenblau som stamros
Jag har sett denna som stamros på Öland, och på bilder från övriga Sverige. Jag har inte tyckt om stamrosor tidigare men denna kan växa på stam och ändå se gladväxande och naturlig ut. Nu har jag den själv, men som klätterros.

Det är nåpot speciellt med blommorna också. De ändrar färg mycket under blomningen och trots att de kan ha lite flimsig form ger de ett distinkt intryck. Den lila färgen är ovanlig för rosor och ger blomman en stramhet som jag associerade till i dina övriga kompositioner.