Annelie
Om jag vill stamma upp ett träd och hålla det så att det inte blir mer än ca en meter högt - vilket träd kan jag då välja. Jag ska ha det i mina stora urnor i min antikhörna och hade önskat att jag kunde hålla fast vid mitt tema.. Några bra tips till mig? Så här ser krukorna ut där de ska få bo - de stora grå på vars en sida om lilla dammen, och det är ett måste att de kan stå ute året runt!

Jag har läst i gamla inlägg men hittade bara tips om lite större uppstammade träd.. förutom Hanneles lilla söta aspträd rolleyes.gif
Anna i Örsjö
Kanske en späd pil? unsure.gif

Även om pilen är snabbväxande kan du hålla den liten med beskäring och så är det ju så lätt att få en kvist att rota sig. smile.gif

Anna
Hannele
Liguster-pinne kan du stamma upp till en lollipop. Idegran.
I princip alla buskar går bra. Try, måbär... pil, som Anna föreslår.

Ja, även asp fungerar.
KURT
vinbär, krusbär,
Annelie
Tack för förslagen!

Eftersom jag ska ha träden i en urna så är jag lite fundersam över rotsystemen och vad jag kanske måste tänka på. Fast är det kanske så att rötterna håller sig på samma nivå som trädet? Jag vill ju inte spränga krukorna pga av ett översvällande rotsystem unsure.gif
Hannele
CITAT (Annelie @ 24-07-2004, 10:01)
Jag vill ju inte spränga krukorna pga av ett översvällande rotsystem  unsure.gif
Jag kan inte komma på en enda buske, som skulle spränga krukan,
inte de närmaste hundra åren i alla fall...

Kruka?? Varför inte en vacker flätad korg?
Annelie
CITAT (Hannele @ 24-07-2004, 12:09)
CITAT (Annelie @ 24-07-2004, 10:01)
Jag vill ju inte spränga krukorna pga av ett översvällande rotsystem  unsure.gif
Jag kan inte komma på en enda buske, som skulle spränga krukan,
inte de närmaste hundra åren i alla fall...

Kruka?? Varför inte en vacker flätad korg?

Ok, då kan jag välja lite mer fritt då om jag inte behöver oroa mig för aggressiva rotsystem smile.gif

Och Hannele - såg du inte att jag redan har två stora flätade korgar med blommor sidan om urnorna! sleep.gif wink.gif
Hannele
CITAT (Annelie @ 24-07-2004, 15:58)
Och Hannele - såg du inte att jag redan har två stora flätade korgar med blommor sidan om urnorna! sleep.gif wink.gif

Är dom gråa flätade korgar??
rolleyes.gif Kul i så fall!
Alpiner i Halmstad
En småbladig alm växer inte så fort, och man kan tukta den efter sin egen smak.
M.v.h. Bernt
Annelie
CITAT (Hannele @ 24-07-2004, 16:51)
CITAT (Annelie @ 24-07-2004, 15:58)
Och Hannele - såg du inte att jag redan har två stora flätade korgar med blommor sidan om urnorna!  -_-  ;)

Är dom gråa flätade korgar??
rolleyes.gif Kul i så fall!

Jajamensan, här finns korgar lite här och var smile.gif

kristerh
Om du är orolig för att rötterna skall växa ur krukan så kan du göra som vi bonsaodlare nämligen att klippa rötterna, ca 1 tredjedel kan du ta bort utan att skada trädet, hur ofta beror på hur kraftig tillväxten är.sedan är vissa lämpligare att klippa på än andra tex prydnadsäpplen och körsbär, de kan man lätt hålla små genom rotklippning och givetvis klippning av grenar.
rotklippningen bör göras på våren innan de fått blad.
Jag håller med tidigare förslag om idegran eller liguster.
krister
Cilla
Verkligen genomtänkta miljöer, Annelie!

Du frågade visserligen om ett träd på en meters höjd, men kanske en stamros kan passa? Strikt i lila - Veichelblau till exempel.

Annars skulle jag följa bonsaiexperternas råd och göra rotbeskärningar av ett träd som ska hållas i kruka, oavsett sort faktiskt. Rötterna varken spränger eller växer ur krukan, men de växer runt runt och trädet tappar kraft.

Ett dvärgträd som jag testat i år är dvärgpersika. Ingen aning om det håller över vintern, men det har sedan i våras varit mycket växvilligt och friskt. Ser ut som en liten tätväxande palm. Oseriöst nog fanns ionget vetenskapligt namn på trädet i handeln (och oseriöst nog köpte jag det ändå). Törstigt är det, som många andra stenfruktträd.

Ett annat är ju dvärgmandeln men det har inte den strikta formen som jag anar att du önskar, och det gillar inte att bli beskuret heller.

Veilchenblau som stamros

Jag har sett denna som stamros på Öland, och på bilder från övriga Sverige. Jag har inte tyckt om stamrosor tidigare men denna kan växa på stam och ändå se gladväxande och naturlig ut. Nu har jag den själv, men som klätterros.

Det är nåpot speciellt med blommorna också. De ändrar färg mycket under blomningen och trots att de kan ha lite flimsig form ger de ett distinkt intryck. Den lila färgen är ovanlig för rosor och ger blomman en stramhet som jag associerade till i dina övriga kompositioner.
Annelie
CITAT (Cilla @ 12-08-2004, 15:51)
Verkligen genomtänkta miljöer, Annelie!

Du frågade visserligen om ett träd på en meters höjd, men kanske en stamros kan passa? Strikt i lila - Veichelblau till exempel.

Den lila färgen är ovanlig för rosor och ger blomman en stramhet som jag associerade till i dina övriga kompositioner.

Ibland är det bra att det tar lite tid innan man kan fixa till saker och ting i trädgården - man hinner liksom fundera klart och ändra sig ett par gånger innan det är dags att sätta spaden i jorden! Jag känner mig nöjd med mina små projekt, men de har fått växa fram så sakteliga och det har varit bra. Fast de är inte helt klara än smile.gif

Vilka fina rosor Cilla! Jag funderade faktiskt på just uppstammade rosor, men avstod för jag ska ha rosor klättrande i bakgrunden när jag blivit klar med min "fondvägg" av armeringsmatta. När det gäller färgvalet passar säkert lila alldeles utmärkt precis som du säger! Jag ska ha det i åtanke!

Det blev i alla fall buxbom i krukorna! Inget träd men man kan hitta på en massa skoj med dessa! Så här blev det.
Cilla
Du kommer att ha massor av skoj med dessa buxbom Annelie, och fint kommer det att bli!

Det syns att du lagt ned tankemöda på former och detaljer i dina trädgårdsprojekt. Vore kul att se foton nästa år också!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon