Full version: Höstplantering
magiana
Jag håller på att gräva en ny perennrabatt, men nu undrar jag hur jag ska förbättra jorden. Bara fylla på med torv, eller???
annaridell
Det beror väl på hur jorden är nu?!
pepparmynta
Vad har du för typ av jord? Tung lera, sandjord . . .
Jordförbättring sker efter jordtyp.
annaridell
För att testa hur lerig jorden är ska man ta en liten klump jord som är fuktig och rulla den. Ju tunnare, desto mer lera är det i.
magiana
Det är lera... och sand wink.gif Det är troligen gammal sjöbotten här, lera alltså, men då tomten gjorts iordning har man lagt sand uppepå. Det varierar beroende på var på tomten man gräver, ibland ändrar det sig väldigt radikalt och ibland är det blandat. Där jag grävt nu har jag dessutom hittat en gammal eldplats med en hel del glasbitar och skrot.

Jag har bara gjort rullprov då jag grävde min första rabatt och där var det knappt nån lera alls, men jag ska nog göra provet på lite fler ställen.... Sen har jag upptäckt att jag har bara cirka ett 20 cm tjockt matjordslager på stora delar av tomten. Därunder finns alven.

Jag vet inte om jorden här är extremt kompakt eller om jag kan skylla på sommarens rikliga nederbörd, men då jag grävt gropar (stolphål) har vattnet blivit stående i flera dagar.

Jag hade också för mig att både ler- och sandjord förbättrades med mullämnen. För några månader sedan då jag var till min handelsträdgård, köpte jag perennjord. Det skulle då tydligen innehålla näringsämnen som är lämpliga för perenner, men törs man lägga på det så här sent på säsongen?
Lappland
En fråga. Vad är alven?
Fenja
Jorden består av tre skikt, överst matjord, sedan alv och underst grund.
Mvh
Fenja
Åsa, mälardalen zon 2
Det som brukar fungera bra som jordförbättringsmedel för de flesta typer av jordar är brunnen gödsel (ko eller häst), kompost, och liknande. +Gödsling med gräsklipp hjälper också till att förbättra jordstrukturen.

Torv kan också fungera men det blir dyrare, för torv bryts ner ganska snabbt så då får man fylla på ganska ofta.

Är det dålig dränering i trädgården gör upphöjda bäddar så brukar odlingen gå bättre + en del växter som kanske inte borde gå att odla i zonen brukar kunna överleva vintrarna.
magiana
Tack Åsa, för svaret, men kan jag verkligen lägga på gödsel eller gräsklipp så här sent på säsongen? Vad jag vet så ska inte perenner gödslas efter midsommar för att de ska klara vintern. Annars är ju brunnen hästgödsel ett bra alternativ för mig eftersom jag får hämta sånt gratis 500 meter bort! smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Det är för sent att lägga på gödsel och gräsklipp nu. Ska man göra en rabatt såhär sent är det nog kompost, komposterad bark, någon köpejord och liknande som man får blanda ner i jorden och först nästa år får man mylla ner sådant som gödsel. Och ovanpå det kan man sedan lägga på gräsklipp.
magiana
Tack för svaret. Tror att jag fattar det mesta nu men är inte kompost lika näringsrikt som gödsel? unsure.gif Om inte, undrar om jag kan ta halvfärdig kompost som mest innehåller marsvins- och kaninspillning med halm och kutterspån? Annars får jag väl köpa barkmull eller nåt.
Fenja
Kompost är egentligen ganska näringfattigt, det tillför till största delen mullämnen. Halvbrunnen kompost är ett utmärkt jordförbättringsmedel och perfekt att lägga på frammåt höstkanten eftersom det till och med kan stjäla näring ur jorden när det bryts ner. Jag har kaniner och brukar använda ungefär samma "blandning" som du beskriver, jag lägger ett par tre centimeter ovan på land och rabatter och myllar ner lätt.
Lämna också alla höstlöv i år kvar i år, lägg gärna på lite extra om du krattar gräsmattan eller så. Maskarna drar ner och bryter ner dem på nolltid. Det kan se lite "ruffsigt" ut i rabatterna innan växterna kommit upp, men du får en gudomlig mylla efter ett par år!
Mvh
Fenja
magiana
Va bra! smile.gif Tackar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon