Det är lera... och sand

Det är troligen gammal sjöbotten här, lera alltså, men då tomten gjorts iordning har man lagt sand uppepå. Det varierar beroende på var på tomten man gräver, ibland ändrar det sig väldigt radikalt och ibland är det blandat. Där jag grävt nu har jag dessutom hittat en gammal eldplats med en hel del glasbitar och skrot.
Jag har bara gjort rullprov då jag grävde min första rabatt och där var det knappt nån lera alls, men jag ska nog göra provet på lite fler ställen.... Sen har jag upptäckt att jag har bara cirka ett 20 cm tjockt matjordslager på stora delar av tomten. Därunder finns alven.
Jag vet inte om jorden här är extremt kompakt eller om jag kan skylla på sommarens rikliga nederbörd, men då jag grävt gropar (stolphål) har vattnet blivit stående i flera dagar.
Jag hade också för mig att både ler- och sandjord förbättrades med mullämnen. För några månader sedan då jag var till min handelsträdgård, köpte jag perennjord. Det skulle då tydligen innehålla näringsämnen som är lämpliga för perenner, men törs man lägga på det så här sent på säsongen?