UllisF
Hej,
Vår grannes ligusterhäck ser rent av ...riktigt risig ut. Metervis av deras häck är utan blad. Ser att vår ligusterhäck har samma grej och alla andra i området också. Bladen får bruna fläckar, angrips av horder av löss och faller sen av. Vill gärna stämma i bäcken.
Kan någon tipsa mig om vad vi kan göra. sad.gif
Ullis
annaridell
Läser att ligusterbladlusen gör att blad på unga skott rullar sig nedåt-inåt. Vid starka angrepp ramlar bladen av för tidigt. Behandla med mineralolja eller blaslusmedel vid första tecken på angrepp. (Växtskydd i trädgård, Maj-Lis Pettersson Ingrid Åkesson)
almösund
jag har en chilli planta som först fick löss som jag sprutade med såpvatten och nu har bladen fått bruna fläckar på undersidan. Dessutom har bladen krullat sig (det är nog lössen som står för det), men hela plantan ser på något sätt "ledsen ut" i sina blad. Även frukterna (de som finns) har liksom krullat sig. sad.gif sad.gif Vad sker? Kan de ha fått för mycket vatten eller gödning?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon