Towanda
23-07-2004, 14:43
Har en lyktranka som växer så det knakar och det är massor med blommor på den. Vad jag finner anmärkningsvärt är att när blommorna når en viss storlek så ramlar de av. Vad kan detta bero på? Eller ska det vara så?
Mvh,
Lena
Jag vet inte hur det är specifikt med Lyktranka men att blommorna faller av eller vissnar inträffar väl på de flesta växter. Om plantan inte verkar sjuk på något sätt är det troligen ett naturligt beteende.
Mvh
Fenja
Tycker alltid blommorna trillar av snabbt på lyktranka..
Ibland hinner de skrumpna något, men oftast trillar de bara.
Om det ska vara så vet jag inte, men mina har alltid
varit sådana...
Towanda
25-07-2004, 12:26
Aha, då kan man anta att det är normalt beteende för dem alltså. Mina vissnar inget, de bara trillar av. Blir det något där blommorna har suttit sedan? Än är det bara lilla stjälken oförändrad där blommorna har trillat av.
Tack för svaren. =)
Mvh,
Lena
Det blir inget mer än stjälken kvar när de trillat...
De flesta blommorna trillar bara av - det är bara enstaka som
vissnar lite först

Här är min senaste

Köpte den som en trasslig härva av 1-2m långa trådar... tog över en timma att trassla ur och vinda upp -
men det var soligt och skönt på verandan, så det gjorde inget
Towanda
04-08-2004, 22:29
Om en bladnod på en ranka har rotat sig och man klipper av den, vad händer då med "originalrankan"? Grenar den sig och växer vidare?
Mvh,
Lena
CITAT (Towanda @ 04-08-2004, 23:29)
Om en bladnod på en ranka har rotat sig och man klipper av den, vad händer då med "originalrankan"? Grenar den sig och växer vidare?
Mvh,
Lena
inte säker, men skulle tro det.... normalt förgrenar de sig enormt när man klipper av.
Ser inte jätte vackert ut när det hänger 20 trådar nertil och är tre upptill

.
Towanda
05-08-2004, 23:22
Hehe, kanske skulle prova det och se vad som händer. =)
Mvh,
Lena
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.