andreas i uppsala
23-07-2004, 17:55
ser ut så här

ska man ta bort den, ska man låta den vara kvar eller ska man gräva upp den och sätta den på ett bättre ställe.
andreas
Hannele
23-07-2004, 17:57

Det kallar inte jag för ogräs...
wolkenkrabber
23-07-2004, 18:03
fin viol / pensée vi har sådana i häcken, dom e helt ofarlig, låt dne växa där så kan du ta frökaspalran och sprida ut fröna till höste kommer det nya till våren, do me typ ett årig
håller me Hannele det är inget ogräs o ska såklart få vara kvar
jättevackert ju
*Felix matte*
23-07-2004, 21:25
Ogräs!???
Ser väl ut som Viol eller Pensé.
Kan du förstå vad glad jag skulle bli om en sådan planta dök upp här i min rabatt helt oväntat
Låt dem få växa och njut av fröjd de bjuder dig
andreas i uppsala
23-07-2004, 23:20
ja, men det är bara det att den växer på helt fel plats,precis framför dörren. Det är ett ovanligt ogräs. är de ett eller fleråriga ?
zaaritha
23-07-2004, 23:51
Det är inget ogräs! Det är vackra växter!
Violer är väl fleråriga, penséer ettåriga, men brukar fröså sig och komma nästa år i alla fall tror jag.
Mvh
Fenja
Det är lustigt hur bra växter trivs i plattgångar. Ofta växer det bättre där än i rabatten.
Det kommer upp allt möjligt i mina stenskarvar, från murreva, gul nunneört, blåklockor och prästkragar till riktigt stora saker, som digitalis, kungsljus, hässleklocka och Aruncus.
Lyfter man på en sten är det ett helt ormbo av rötter under, som verkar klistra sig mot stenens undersida.
Jag har faktiskt ibland funderat på att stenlägga rabatterna. Om jag bara kunde få tag i tillräckligt många flata stenar.
För att inte tala om grusgångar. De är rena barnkammaren. Varje år flyttar jag dussintals smålök, digitalis och gullvivor från grusgången till ängen.
Kanske man skulle låta dem stå kvar istället. Kanske man skulle skippa alla rabatter och bara ha grusgångar och plattgångar...
andreas i uppsala
24-07-2004, 00:38
Grusgångar funkar bara så länge det regnar. Jag har inte ett enda ogräs i mina grusrabatter och jag kör inte med sånt där skydd. Jag bara hälller på sanden och gruset.
Har precis kommit in efter att ha rensat mellan mina plattor

och jag har också små söta violer överallt. Hade inte hjärta till att rensa bort dom, så de står kvar och ser så nöjda ut

. Fast visst är det inget drömställe att ha dom på precis, men jag tackar och bugar ändå. Det är trevligt med oväntat besök

.
// Norpan zon1
CITAT (zaaritha @ 24-07-2004, 00:51)
Det är inget ogräs! Det är vackra växter!
Många ogräs är vackra.
Ogräs = växt på fel plats och i fel mängd.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.