|
mimmi på ekerö
23-07-2004, 20:45
[FONT=Courier][SIZE=7][COLOR=red]  Hur odlar man physalis? Mina håller på att växa ur växthuset, ska man tjuva dom eller låta dom växa som dom vill. När vet man att dom är klara? Nybliven växthusägare.
*Felix matte*
23-07-2004, 21:05
Lite nyfiken blir jag som just nu har Physalisfrön på ett fat (heter det så?) de små, små som finns i massor i frukterna. Är det de små fröna som man skall sätta i jord och de skall gro?
Åsa, mälardalen zon 2
23-07-2004, 21:38
Det är de små fröna inuti frukten som man sår.
Det finns 2 physalis som är liknande. den man köper i matbutiken är ofta kapkrusbär som ger ganska högväxande växter och de brukar vilja växa ganska varmt och skyddat. Har man inget växthus så finns släktingen Gyllenbäret som sätter frukt något snabbare, är mer köldtålig och kan ofta odlas på friland + den blir lite lägre och kompaktare. Frukterna på gyllenbäret ser ut och smakar som bären på kapkrusbäret, bären blir dock något mindre hos gyllenbären.
Physalisväxterna odlas ofta som busktomat, förkultivering runt mars, ingen tjuvning. Man kan dock klippa i den ifall den tar för stor plats. Frukterna är helt mogna när de trillar av plantan men man kan öppna lyktan och tjuvkika är de ganska gulorange brukar man kunna plocka frukter och de brukar eftermogna också så blir det risk för frostnätter på hösten kan man plocka av frukter och låta dem mogna inomhus på ett fat. Har man växten i kruka och har ett bra ställe för övervintring (ljust och svalt) kan man övervintra växten ifall man vill.
almösund
23-07-2004, 21:55
Vad sugen jag bli på detta! I morgon går jag till ICA och köper physalis och odlar! Ursäkta dum fråga men varför har man fröna på ett fat? Vill bara säga ... TACK Åsa för att du finns i detta Forum och delar med dig av all din kunskap! Du är guld värd och gör så att amatörer växer till proffs. ~~~~~~  ~~~~~~~~~
mimmi på ekerö
23-07-2004, 22:04
Hej igen ! Ville bara tacka dig Åsa i mälardalen för ditt svar på min fråga Detta är ett mycket bra forum där man får svar så fort tycker jag kommer säkert att använda mig av det igen.
*Felix matte*
23-07-2004, 22:07
CITAT (almösund @ 23-07-2004, 22:55) Ursäkta dum fråga men varför har man fröna på ett fat? Näää... varför skulle frågan vara dum Jag tog fröna och la på hushållspapper till att börja med och morgonen efter lämpade jag över dem på fatet, bara för att vara säker på att jag hade dem kvar och hittade dem så jag kunde ställa fråga på Odla.nu Forum och få en massa svar från duktiga, kunniga medlemmar Sååå enkelt var det... Men när jag nu tänker efter så hade jag kanske kunnat ha dem i ett glas istället... eller kanske en mugg eller... vad tycker du almösund?
TeliaNet
23-07-2004, 22:13
mina physalisfrö är ijorden, så vi får se om och i så fall när de tittar upp.
*Felix matte*
23-07-2004, 22:18
CITAT (TeliaNet @ 23-07-2004, 23:13) mina physalisfrö är ijorden, så vi får se om och i så fall när de tittar upp. Vad hade du för jord?.. Jag köpte Hasselfors Garden Så & Kaktusjord... Kan jag sätta fröna i den? Jag har också ett antal Kumquat- kärnor ( på samma fat som Physalis) som jag tänkte stoppa i jord... kan jag använda samma Hasselfors?
mimmi på ekerö
23-07-2004, 22:26
När jag sådde mina psysalisfrön i våras tog jag vanlig planteringsjord, jag använde mig av mjölk förpackningar som jag sådde i . En granne sa att physalis inte tycker om att bli omplanterad för ofta, något måste jag har gjort rätt eftersom dom säkert är över metern höga och fulla med bär, kan knappt vänta med att få smaka
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,23-07-2004, 22:38) Det är de små fröna inuti frukten som man sår.
Det finns 2 physalis som är liknande. den man köper i matbutiken är ofta kapkrusbär som ger ganska högväxande växter och de brukar vilja växa ganska varmt och skyddat. Har man inget växthus så finns släktingen Gyllenbäret som sätter frukt något snabbare, är mer köldtålig och kan ofta odlas på friland + den blir lite lägre och kompaktare. Frukterna på gyllenbäret ser ut och smakar som bären på kapkrusbäret, bären blir dock något mindre hos gyllenbären.
Physalisväxterna odlas ofta som busktomat, förkultivering runt mars, ingen tjuvning. Man kan dock klippa i den ifall den tar för stor plats. Frukterna är helt mogna när de trillar av plantan men man kan öppna lyktan och tjuvkika är de ganska gulorange brukar man kunna plocka frukter och de brukar eftermogna också så blir det risk för frostnätter på hösten kan man plocka av frukter och låta dem mogna inomhus på ett fat. Har man växten i kruka och har ett bra ställe för övervintring (ljust och svalt) kan man övervintra växten ifall man vill. Är det inte samma sak då...gyllenbär och kapkrusbär? Att tomatillo är en physalisvariant vet jag men...  jag var helt säker på att gyllenbär och kapkrusbär var samma sak...hmm.... ser här att i Impecta har dom "Kapkrusbär" Physalis peruviana edulis och Lord Nelson har "Gyllenbär" Physalis pruinosa fast Impectas variant benämns "guldbär" också...  Jaha... då har man lärt sig nåt nytt idag också.......det är ju alltid trevligt... Fast jag har köpt i affären och tagit frön av och sådde i maj nångång sen satte jag ut dom i kallbänk och täckte extra när det var risk för frost i början på juni...dom verkade trivas alldeles utmärkt och har blivit jättestora och friska trots den kalla sommaren...nu blommar dom för fullt så jag ser fram mot en god skörd
almösund
23-07-2004, 22:56
CITAT (Felix matte @ 23-07-2004, 23:07) CITAT (almösund @ 23-07-2004, 22:55) Ursäkta dum fråga men varför har man fröna på ett fat?
Men när jag nu tänker efter så hade jag kanske kunnat ha dem i ett glas istället... eller kanske en mugg eller... vad tycker du almösund? Jag hade nog haft de i magen  i alla fall för tre veckor sedan innan jag träffade er på Odla.nu och fick ett nytt liv. Imorgon skall det sås physalisfrön och Kumquat- kärnor .. jag får väl äta försiktigt så de inte slinker ner
*Felix matte*
24-07-2004, 05:48
CITAT (almösund @ 23-07-2004, 23:56) Imorgon skall det sås physalisfrön och Kumquat- kärnor .. jag får väl äta försiktigt så de inte slinker ner  Physalis får du nog inte stoppa i mun om du ska ha till sådd fröna sitter ju i hela fruktköttet och är såååå små
Sår ni physalis så här sent så fär ni försöka övervintra plantan inomhus, man kan klippa ner den. Och sedan få en tidig skörd nästa år. Men det är nog enklare att odla dem som ettåringar och så i feb, mars.
TeliaNet
24-07-2004, 07:18
CITAT (Felix matte @ 23-07-2004, 23:18) CITAT (TeliaNet @ 23-07-2004, 23:13) mina physalisfrö är ijorden, så vi får se om och i så fall när de tittar upp. Vad hade du för jord?.. Jag köpte Hasselfors Garden Så & Kaktusjord... Kan jag sätta fröna i den? Jag har också ett antal Kumquat- kärnor ( på samma fat som Physalis) som jag tänkte stoppa i jord... kan jag använda samma Hasselfors? mina är i andblandad jord. kumquat kärnor har jag precis också sått.
Andblandad jord... ;-) Lite svårt att få änderna att ligga stilla bara, annars har jag hört att det är den bästa jorden att odla i...
TeliaNet
25-07-2004, 22:20
så kul, så kul. tryckte väl inte hårt nog på S
almösund
11-08-2004, 21:11
CITAT (Felix matte @ 24-07-2004, 06:48) CITAT (almösund @ 23-07-2004, 23:56) Imorgon skall det sås physalisfrön och Kumquat- kärnor .. jag får väl äta försiktigt så de inte slinker ner  Physalis får du nog inte stoppa i mun om du ska ha till sådd fröna sitter ju i hela fruktköttet och är såååå små   oj.oj.oj ... jag tog alla små kärnorna i en physalis och stoppade ner dem i kruka med odlingsjord. Titta vad jag har fått nu! AV fyra physalis!! Vad gör jag med dessa mängder? Gallrar bort det mesta och planterar i större krukor, eller? Jag är en sådan nybörjare så jag njuter av att se det växa och tycker inte om tanken att behöva rycka upp något alls ... TIPS
*Felix matte*
11-08-2004, 21:37
Grattis almösund! Om du vill ha många plantor så kan du plocka ur och sätta dem ... kanske två o två i varsina krukor;) Så gjorde jag med solrosorna och nu blommar de  Tror inte att Physalisen orkar växa om de står så tätt som de gör nu. Vad gör jag för fel? Så här ser det ut i mina krukor där jag satte mina Physalisfrön nästan samtidigt som du
....jestanes.....tänk på att dom tar plats när dom blir stora..jag har 2 plantor i en drivbänk som är ca 1x0,5 m...och det är knökfullt....
*22many*
12-08-2004, 09:08
Mina Physalis, som jag först trodde aldrig skulle börja växa  har nu nått oanade höjder  . I morse, när jag var ute för att öppna dörrarna (inför ännu en glödhet dag), insåg jag att plantorna nu växt om mig, som är 157 cm över marken  . Och det är jättemycket blommor och blivande frukter i dem. Måste nog röja bort lite annat, som drabbats av mögel  ) så att de får plats. Mitt första år som växthusägare har varit lärorikt så här långt, så nästa år hoppas jag att jag lyckas planera bättre vad gäller såväl tomater som physalis och annat. Men roligt är det Marianne i Degerfors
Skulle vilja fråga Åsa om man tar in dom under vintern, svalt och ljust, skall de klippas ner eller?. Har i så fall tänkt och ta upp dom på balkongen och fortsatt ha värme på några månader för att sedan sänka värmen till ca, 10 grader elller något mer. Mina Gyllenbär, Physalis Pruinosa L (Nelson) är nu nästan två meter höga och ser ut att fortsätta på den vägen ett stycke till, har i och för sig plats men har ju flera. MVH/Kenneth
Trottoarbonden
12-08-2004, 19:08
Hej!
Jag har också en physalis som vill ta över hela mitt nya lilla växthus! Ser här att ni föreslår att man kan klippa ner den, när gör jag i så fall det och hur mycket? Jag har tänkt att övervintra den i växthuset med förhoppningsvis några plusgrader. (det blir första vintern så jag vet inte hur det kommer att gå)
/Johanna
almösund
12-08-2004, 21:07
CITAT (Felix matte @ 11-08-2004, 22:37) Grattis almösund! Om du vill ha många plantor så kan du plocka ur och sätta dem ... kanske två o två i varsina krukor TACK! Skall göra så och sedan när de har växt till sig kan jag skicka några till dig (ifall dina inte tar sig)
*Felix matte*
12-08-2004, 22:07
CITAT (almösund @ 12-08-2004, 22:07) CITAT (Felix matte @ 11-08-2004, 22:37) Grattis almösund! Om du vill ha många plantor så kan du plocka ur och sätta dem ... kanske två o två i varsina krukor TACK! Skall göra så och sedan när de har växt till sig kan jag skicka några till dig (ifall dina inte tar sig)  Tackar som ödmjukast Så snällt av dig
almösund
14-08-2004, 17:04
Hej Felix matte! Det är nog för att du hade fröna på ett fat som är problemet!!  . Du skulle haft de i ett glas i stället, eller kanske i jorden med en gång ... för det hade jag! ~~~~~~~~~~~~~¨Roza ~~~~~~~~~~~~ CITAT (Felix matte @ 11-08-2004, 22:37) Vad gör jag för fel? Så här ser det ut i mina krukor där jag satte mina Physalisfrön nästan samtidigt som du CITAT (Felix matte @ 23-07-2004, 23:07) CITAT (almösund @ 23-07-2004, 22:55) Ursäkta dum fråga men varför har man fröna på ett fat?
Men när jag nu tänker efter så hade jag kanske kunnat ha dem i ett glas istället... eller kanske en mugg eller... vad tycker du almösund?
*Felix matte*
14-08-2004, 21:41
CITAT (almösund @ 14-08-2004, 18:04) Hej Felix matte! Det är nog för att du hade fröna på ett fat som är problemet!!  . Du skulle haft de i ett glas i stället, eller kanske i jorden med en gång ... för det hade jag! ~~~~~~~~~~~~~¨Roza ~~~~~~~~~~~~ Tack snälla du! Imorgon ska här inhandlas nya frukter och fröna ska i jorden direkt. Menar du att du inte "rengjorde" dem eller lät dem torka alls innan de hamnade i jorden? Hade du plastpåse över torvkrukan? Hur mycket vattnade du? Apropå fatet... det har jag slängt nu
almösund
15-08-2004, 17:18
CITAT Tack snälla du! Imorgon ska här inhandlas nya frukter och fröna ska i jorden direkt. Menar du att du inte "rengjorde" dem eller lät dem torka alls innan de hamnade i jorden? Hade du plastpåse över torvkrukan? Hur mycket vattnade du? Jag klämnde sönder ett par physalisfrukter direkt på diskbänken för att kolla var kärnorna satt ... då kom mina syskon barn och barnbarn och hälsade på så fröna fick ligga där och "torka" i ett par timmar. När vi hade fikat skulle jag torka av diskbänken, då hade physaliskärnorna nästan torkat fast på bänken och det var omöjligt att samla ihop de minimala fröna för att lägga dem på något "fat". Så jag hämtade torvkrukorna och tryckte ner fröna direkt. Hade Hasselfors U-jord ("näringsrik för amplar och blomlådor") Vattnade och lade dem i ett miniväxthus med locket på.... där är det ju rätt fuktigt hela tiden ..Det tog bara några dagar så kom de upp... då tog jag av locket. P.S Vad stolt jag känner mig som kan ger dessa råd.. för en månad sedan hade jag noll-koll på allt vad odling heter. P.S x2 idag har jag planterat om physalisen i större krukor .. bara några stycken i varje
*Felix matte*
15-08-2004, 18:25
CITAT (almösund @ 15-08-2004, 18:18) Jag klämnde sönder ett par physalisfrukter direkt på diskbänken för att kolla var kärnorna satt ... då kom mina syskon barn och barnbarn och hälsade på så fröna fick ligga där och "torka" i ett par timmar. När vi hade fikat skulle jag torka av diskbänken, då hade physaliskärnorna nästan torkat fast på bänken och det var omöjligt att samla ihop de minimala fröna för att lägga dem på något "fat". Så jag hämtade torvkrukorna och tryckte ner fröna direkt. Hade Hasselfors U-jord ("näringsrik för amplar och blomlådor") Vattnade och lade dem i ett miniväxthus med locket på.... där är det ju rätt fuktigt hela tiden ..Det tog bara några dagar så kom de upp... då tog jag av locket.
P.S Vad stolt jag känner mig som kan ger dessa råd.. för en månad sedan hade jag noll-koll på allt vad odling heter. P.S x2 idag har jag planterat om physalisen i större krukor .. bara några stycken i varje Tack för råd! Nu har jag letat fram miniväxthuset...får köpa torvkrukor och jord imorgon. Här kommer att klämmas Physalis på diskbänken Jag kommer att följa ditt "arbetsschema" till punkt o pricka och hoppas så klart på lika fint resultat alla mina tidigare frösådder har slutat i totalhaveri. Visst är det roligt när man lyckas  fortsätt känna stolthet... du har ju lyckats
almösund
17-08-2004, 20:20
CITAT (Felix matte @ 15-08-2004, 19:25) Jag kommer att följa ditt "arbetsschema" till punkt o pricka och hoppas så klart på lika fint resultat  Särskillt noga är det där med fikarasten ...  Lycka till
*Felix matte*
17-08-2004, 21:51
CITAT (almösund @ 17-08-2004, 21:20) Särskillt noga är det där med fikarasten ...  Lycka till Det ska jag komma ihåg  Raster är bland det viktigaste i vardagen Pga bagardag blev planterandet uppskjutet till imorgon. Återkommer med (förhoppningsvis positiv) rapport.
Jesper1986
18-08-2004, 08:40
nån här som vet vad det är för skillnad mellan gyllenbär å kapkrus bär?
jag bara har min planta i en medelstor kruka med plantjord i halvsoligt läge på balkongen...men det e inte jag som vattnar den för det gör mamma...jag tror hon har gödning med i sin vattning....
men det är bättre att du kollar på odlars sida för där beskriver dem odlar av gyllenäbär
*Felix matte*
29-08-2004, 22:12
 är jag idag...Så här ser det ut i mitt miniväxthus där jag satt Physalisfrön 18-8
almösund
29-08-2004, 22:27
GRATTIS, GRATTIS! Felix matte! Jag är lika glad som du
*Felix matte*
31-08-2004, 21:07
CITAT (almösund @ 29-08-2004, 23:27) GRATTIS, GRATTIS! Felix matte! Jag är lika glad som du   Så här ser det ut just nu...  Sååå fort de växer. Är det något särskilt jag skall tänka på nu? Jag hade lådan på spisen och ugnen på 150 grader tills de började gro... nu har jag flyttat den till fönsterbänk med nästan kallt element under... men idag har solen värmt i en massa timmar.
CITAT (kiki @ 25-07-2004, 18:15) Andblandad jord... ;-) Lite svårt att få änderna att ligga stilla bara, annars har jag hört att det är den bästa jorden att odla i... 
almösund
03-09-2004, 19:46
CITAT (Felix matte @ 31-08-2004, 22:07) Är det något särskilt jag skall tänka på nu? Jag hade lådan på spisen och ugnen på 150 grader tills de började gro... Jag älskar dina idéer .. lådan på spisen och ugnen på Jag kan tyvärr inte visa dig hur mina ser ut just nu för mannen i mitt liv har åkt till mörkaste Norrland för att skrämma vettet ut älgarna och tagit min nya digitalkamera med sig .... Jag har planterat om mina physalis, de har vuxit massor men nu börjar det bli kallt på den glasade altanen så jag kanske skall ta in dem (och sätta ugnen på 150 grader ~~~~~~~~~~~~Roza~~~~~~~~
almösund
03-09-2004, 19:48
CITAT (Felix matte @ 31-08-2004, 22:07) Är det något särskilt jag skall tänka på nu? De ser lite långa och gängliga ut faktiskt, de behöver nog mera ljus ...
*Felix matte*
03-09-2004, 20:35
CITAT (almösund @ 03-09-2004, 20:48) CITAT (Felix matte @ 31-08-2004, 22:07) Är det något särskilt jag skall tänka på nu? De ser lite långa och gängliga ut faktiskt, de behöver nog mera ljus ... Sagt och gjort... nu står de på spisen igen...under husets (nästan) enda lysrör..dock utan "undervärme" Vi håller tummar & tår, pratar snällt med de späda och hoppas att vi för en gångs skull ska lyckas med sådden
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|