Full version: Problem hörna
norpan
Jag har en problem hörna där det är alldeles för soligt och torrt för de flesta växter/blommor. Det är längs med husväggen och från husväggen går det ut ett plank (på andra sidan har vi uteplatsen). Läget är i syd-öst. Just nu har jag iris, prästkrage, kaukasisk näva, höstaster, fänrikshjärta, stockros, höstanemon och lite vårlökar. Det som trivs någorlunda är väl prästkragen, stockros och höstastern verkar växa bra också.

Det som jag funderat lite på är något som klättrar upp mot husvägen eller planket. Kanske kaprifol eller klematis. Rosor, lavendel (har många plantor som borde delas). Vad tror ni? Husväggen är av brunt tegel och planket vitt. Hade varit trevligt med något som lyser upp lite.

// Norpan zon1
ylle
Kaprifol tror jag inte vill ha så torrt. Clematis vill ju ha fötterna i skugga har jag läst. Kanske om du har någon marktäckare runt, t ex vintergröna (vinca minor), den verkar klara vad som helst och är jättevacker och tacksam . Jättekungsljus tycker jag är underbara, dels den vanliga gula, men jag såg i Alsta trädgårdar en sort som var vit med purpur längst in. Fantastiskt. Jag har beställt fröer från Thompsom och Morgan och hoppas att det är densamma.
Åsa, mälardalen zon 2
Vildkaprifol fungerar hos mig i soligt och väldigt torrt läge.

Lavendel, curryört, isop, dragon, salvia och många andra kryddväxter gillar när det är väldränerat och riktigt soligt.

Lökväxter som borde fungera är ex. vildtulpaner de brukar gilla att bakas under somrarna + vildtulpaner brukar komma tillbaka troget varje år och ofta sprider de sig med frö + sidolökar.

Fetbladiga växter + växter med ludna eller silvriga blad (ex. lammöron) brukar fungera bra i soligt och ganska torrt läge.
norpan
Men rosor då? Klätterrosor...finns det inte några som skulle kunna trivas? Rosor och lavendel är ju himla fint ihop. Och så kanske stockros och kungsljus längst bak...hmm, det är knepigt... huh.gif
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (norpan @ 24-07-2004, 14:12)
Men rosor då? Klätterrosor...finns det inte några som skulle kunna trivas? Rosor och lavendel är ju himla fint ihop. Och så kanske stockros och kungsljus längst bak...hmm, det är knepigt... huh.gif

Rosor brukar inte gilla torra lägen upptryckta mot husväggar, de brukar bli ganska fulla med mjöldagg i såna lägen tyvärr.
norpan
Det var ju synd.. hibiskus då? De ska ju klara zon1 och de vill ju ha varmt.
Ciczi
Jag tror att frilandshibiskusar klarar mycket men sol vill de ha. I mitt kvarter finns det en som har två stora frilandshibiskusar i västerläge längs en husvägg. De ser ut att må riktigt bra där.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon