Full version: Favoritrosor?
Mi70
Det börjar bli dax att beställa barrotade rosor nu, och det kliar i musfingret.....

Jag skulle tycka det var roligt att få höra vilka rosor som är era absoluta favoritrosor, ange gärna också vilken zon ni bor i! Kanske kan man få lite tips, och inte bara sitta och dregla i en bok.......... laugh.gif

Mina egna rosor är inte så gamla, och några har inte ens blommat, min belle de crecy och rose de rescht drabbades hårt av svamp och bladlöss och har precis börjat repa sig, de blir nog inga blommor från dem i år.... sad.gif

Men av de som HAR blommat, så är nog min favorit än så länge duchesse de montebello - skuggtålig, doftar underbart och är vacker, så länge det inte ösregnar..... Själv bor jag i zon 2.
Åsa, mälardalen zon 2
Mozart
Ganska tuff upprättväxande ros med blanka gröna blad och en stor mängd små blommor (rosen är remonterande och blommar på årsskott). Härdig till zon 4, har inte haft några problem med sjukdomar hos mig. +Den har lättrotade sticklingar så man kan lätt göra fler buskar.

Här ser du resultatet av en stickling jag tog för 3 år sedan, det är andra året busken står på sin växtplats.
Kajsa
Jo, jag beställde förra veckan, några hål finns kvar att stoppa i. Som Åsa är jag mycket glad i min Mozart så jag planterade två myskrosor till i våras Trier och Robin Hood, blommar till oktober. Av sommarens alla nya Kanadarosor är Winnipeg Parks och Morden Fireglow favoriterna stora lyxiga röda rosor, blanka blad. Så var det dom strimmiga Rosa Mundi, kärlek vid första ögonkastet, Bourbonrosorna Commandant Beaurepaire och Honorine de Brabant, Candy Cover ( ny ros ) så randiga och läckra. Balsgårdsrosen Irma är så ljuvlig, färgen, den blev stor första sommaren. Bilder kommer senare när allt har blommat klart. Så gillar jag J.P Conell, Morden Blush, Louis Bugnet också Kanadarosor. Så har jag dille på att stoppa in The Fairy i små luckor en charmig liten ros. Det här är omöjligt är förtjust i dom alla, gamla som moderna. Ser ständigt nya rosor jag vill ha, pust biggrin.gif
Viveka
Vilken jättebra idé!

Jag sitter just själv och dreglar över Flora Linneas katalog, och försöker bestämma mig för om jag ska ruinera mig själv eller stryka ner i önskelistan lite. Min egen smak går mest åt enkla eller halvdubbla vildrosliknande eller gammaldags buskrosor, som t.ex Rosa moyesii, jag är inte så svag för alltför storblommiga fyllda sorter.
Men en del av Austinrosorna kan man ju bara inte motstå... smile.gif

Min önskelista just nu är förstås mest baserad på läckra katalogbilder, (plus en del som jag såg i full blom på rosfesten i Trädgårdsföreningen härom veckan). Men bilderna säger ju inte så mycket om växtsätt, sjukdomsresistens mm, så om några av er har erfarenheter avd några av dem jag planerar att skaffa vore det mycket uppskattat. Jag bor i Alingsås, det är nog snarare zon 2 än 3.

Här är min önskelista:

Ballerina
Jaqueline du Pré
Menja
Queen of the Musks
Rosa Canina Abbotswood

Comtes de Champagne
Constance Spry
Crown Princess Margaretha
England’s Rose
Graham Thomas
Leander
Pegasus
Tess of the d’Urbervilles
Hannele
Hur många sidor får man på sej...?
Jag gillar rosor, som doftar, har roligt namn, en historia att berätta...
Några av mina rosor.
Caprice
Vacker ros med underbar doft, Aicha:

Eller kanske en helt vanlig rabattros som är kritvit och slående vacker... fast utan doft.. Karen Blixen:

Caprice
Mi70
Åh, vilka fina rosor ni har!

Åsa, Mozart ser jättefin ut! Blir sugen... tongue.gif

Caprice, Karen blixen var jättefin!

Hannele, vilken fin samling rosor, kul med någon sort som heter som man själv! Jag fick ikväll syn på att rosenposten har en ros med mitt namn, nämligen en ros som heter Eva.... som jag heter i "verkligheten". Tyvärr fanns ingen bild, men den skall jag köpa! wub.gif

Nu skall jag i lugn och ro spana in era favoritrosor, för att se vad det blir!

Jag måste också fråga om någon här har handlat både från flora linnea och rosenposten, och kan jämföra priser? Jag tycker att rosenposten är billig, många rosor som jag tänker köpa kostar bara typ 50 kr, till det lägger man 20% för att få det svenska priset..... De levereras barrotade i paket från posten. Avgiften för paket via rosenposten har jag för mig är 90 kr.....Men jag har heller inte handlat från flora linnea.
Viveka
[QUOTE]Jag måste också fråga om någon här har handlat både från flora linnea och rosenposten, och kan jämföra priser?[QUOTE]

Webadress till Rosenposten?

Det låter onekligen billigt. Jag har inte handlat från Flora Linnea ännu, men funderar på att göra det. Deras katalogpriser varierar mellan 95 och 130:-, barrotade Austinrosor kostar 115:- . Cedergrens, som också har stort urval. ligger på liknande nivåer.
Åsa, mälardalen zon 2
http://www.rosenposten.dk/
Kajsa
Porto på flora Linnea är från 55 kr - 130. Rosorna kom i kraftiga rullar och rosorna var inrullade i gladpack. Jag gick ihop med en rosvän i höstas och vi beställde för över 1.800 kr då var porto, paket gratis. Men man ska veta att rosorna kommer sent, 27 oktober grävde jag ner dom då var det lite markfrost. Längre upp i landet är det nog bättre köpa dom på våren.
Mi70
Jaha, nu har jag beställt rosor............... Det vart 7 stycken rosor och det gick på 700 kr inklusive porto/frakt, från rosenposten......... unsure.gif

Dessa rosor beställdes:

The pilgrim
Goldener Olymp
Lichtkönigin Lucia
(Dessa tre gula rosor skall planteras i min lila/gula/röda rabatt som är halvmåneformad.....en på var sida och en i mitten!)

Eva
(bara för att jag heter så!)

Blush damask
Mme hardy
Louise Odier
(För min rosenträdgård på framsidan där det råder lite förmiddagsskugga)

I denna rabatt finns än så länge Cardinal de richelieu, duchesse de montebello, tour de malakoff, rose de rescht, belle de crecy och sommerwind.

Fast tusan vad lätt det är att beställa då man vet att man ej behöver betala NU, utan i höst.................. unsure.gif laugh.gif biggrin.gif tongue.gif

Sedan blir det säkert någon mer spontaninköpt ros på zetas, jag blev faktiskt riktigt förtjust i Mozart!
kerstin z5-6
Just nu
Christata -napoleons hatt -för de läckra knopparna trekantiga smile.gif
samt

Louis Bugnet på stam ... men när de gammaldags buskarna kommer igång mer så är de dem .. och fler kanadensare osv osv ...
kiki
Alltså - ni köper rosor på t ex Rosenposten, som jag har suttit och förlorat mig i , och får dem leverade i höst, eller vad? Kan man plantera rosor på hösten alltså? När får man dem levererade ungefär? Nå'n som kan upplysa mig?
Exotic
Vad kul att se vad alla vill ha och har på sin Önskelista rolleyes.gif
Själv har jag varit i Simrishamn och så mycket
roser det är i-utanför-överallt wub.gif rolleyes.gif

kerstin napoleons hatt är så läckra, och din stamros å vad snygg ...det har jag på min önnskelista att få 1 på stam smile.gif

Här är bild på min nappes hatt ;o)

Viveka Crown Princess Margaretha den doftar underbart , jag nåästan köpte den ,svag för Austinroser .

Lycka till alla
MVH Exotic
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (kiki @ 25-07-2004, 14:59)
Alltså - ni köper rosor på t ex Rosenposten, som jag har suttit och förlorat mig i , och får dem leverade i höst, eller vad? Kan man plantera rosor på hösten alltså? När får man dem levererade ungefär? Nå'n som kan upplysa mig?

När man planterar rosor beror på vart man bor, i södra eller mellersta delarna av sverige brukar plantering vår + höst fungera. Bor man i norra sverige är det vårplantering som brukar rekommenderas.

Tittar man på rosenpostens hemsida under Rosentips så verkar det som om de börjar skicka rosor redan i september. Och som jag förstår det kan man skriva önskemål om när man vill ha roserna på ett ungefär.

Kopierat från rosenpostens hemsida:
Ultimo september starter den nye sæson, og vi har igen fuldt sortiment, til normale priser for roser og fragt. Søger du en bestemt rose, er det en god ide at bestille allerede nu til senere levering. Man kan bare i den meddelelse, der kan medsendes med ordren, skrive hvornår man ønsker levering.
Med venlig hilsen
Annemarie og Knud Pedersen
kiki
Right. Tack! Blir nog dyrt, det här... ;-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon