petra från umeå
HEJ,

Jag har från Rockdala köpt frö från en blomma som heter "garden auriculas" den ska se ut som en primula när den förhoppningsvis grott. På beskrivningen står det att man ska så på ytan och hålla den från solen och ej överstiga ca 18 grader. Ska den stå helt mörkt eller ska jag ha den i fönstret till den grott???

Primula är ju ljusgroende, men denna sort kanske inte är besläktad med dem? Blommorna var så fruktansvärt vackra (och dyra 62:- för tio frön) så jag vill verkligen lyckas. Är det någon som lyckats med dessa och hur gjorde ni. Tyvärr har jag inte katalogen och kom inte ihåg vad blomman hette på svenska.

'Tacksamt för alla goda råd,

Hälsningar från en såtokig umeåbo.
Eva i Skåne
Det får bli en gissning, men efter den beskrivning du gett så hade jag satt den i ett fönster, men skyddad från sol.
Lycka till smile.gif
Eva i Norrköping
Det är väl trädgårdsaurikel du har frön till! De är verkligen vackra, jag förstår verkligen att du föll för dem. Själv har jag haft tankarna att köpa frön också, men tvekar eftersom jag fått intrycket att de är knepiga. Såvitt jag vet ska de drivas upp i kallväxthus eller kallbänk, och jag har ingetdera (än). Ring dit där du köpte dem från, och fråga om råd! Så dyra som de är vill man ju gärna lyckas.
Åsa, mälardalen zon 2
Trädgårdsaurikel = Primula x pubescens, så den hör till släktet Primula.
Här finns information från Jelittos hemsida om en trädgårdsaurikel + hur man sår den:

http://www.jelitto.com/english/PA882.htm

Enligt Jelitto så ska växten gro snabbt men på denna sida så står det att den gror sakta.

http://users.anet.com/~manytimes/page43.htm
Eva i Norrköping
Hmmm....det är inte den blomman jag hade i tankarna, den på Jelittos hemsida. Den ser ju mest ut som vilken trädgårdsviva som helst...? De aurikler jag har sett, som är så speciella, har väldigt vackra och ovanliga färger. Som jordvivor i växtsättet, men blommorna är som sagt mycket speciella, nästan overkliga färgkonstellationer!
Tasha Tudor säger att hon sår dem på hösten i krukor, ställer dem på en kallveranda, glömmer bort dem, och till våren har de grott med pyttesmå blad!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon