|
miss piggy
24-07-2004, 14:26
Hej hopp! Jag har nyligen läst någonstans att man kn göra ett eget bonsaiträd... Bland annat av en tall. Jag har gjort ett litet försök med just en tall som nu står på min balkong med ståltråd lindad kring stammen. Har vi någon expert här på forumet som vet mer om Bonsai och hur man ska gå tillväga och inte gå tillväga...? Tack!
Det finns mycket bra litteratur om bonsaier som du kan köpa eller låna på biblioteket och få reda på hur du går tillväga steg för steg. Mvh fenja
Åsa, mälardalen zon 2
25-07-2004, 09:36
Det som är viktigt att veta när man gör Bonsai av sådant som ex. tall, gran, björk, alm, asp, liguster, rosenkvitten och liknande är att de inte brukar gilla att vara inomhus, inte ens på vintern.
Min småbladiga alm gräver jag ner i kallväxthus över vintern (jag gräver ner hela krukan).
miss piggy
25-07-2004, 10:35
Tack snälla ni för svaren. jag ska testa bonsaisällskapets forum De om några borde veta...
Ann-Britt
29-07-2004, 16:07
Min man brukar leta efter bonsaiämnen på stranden, de är inte så stora och ibland t o m bonsaiformade. Rensa rötterna från ogräs etc och plantera i speciell bonsaijord eller egen komponerad jord som inte får vara alltför näringsrik. Krukan ska vara liten och gärna låg. Rensa bort de grenar Du inte vill ha och forma övriga med koppartråd (finns att köpa i olika grovlekar).
Vattna regelbundet! Eftersom krukan är liten torkar den snabbt ut. Gödsla med speciell bonsaigödsel.
Vinterförvara under löv, gärna i ngn skyddad grop eller gräv ner hela krukan. På våren knipsar Du skotten på t ex halva längden (eller så långa Du vill ha dem). Då får Du mindre barr och växten behålls i mindre format. Efter ngt år kan Du behöva plantera om växten. Knipsa då bort en del av rötterna - även detta för att växten inte ska växa så mycketl
Och som sagt - det finns massor av litteratur med fina bilder! Gå in på t ex www.amazon.com eller www.bokus.se och skriv in bonsai som sökord, så kommer det massor att välja bland!
Lycka till! Ann-Britt
kristerh
30-07-2004, 08:51
Tallen är inte den lättaste plantan att börja med som Bonsai nybörjare Är den krukodlad eller har du grävt upp den i naturen? Hur stor är den? Man brukar skola in tallen med en stor låda eller back som man planterar den i första året, i en jord med mycket finkornigt grus, blandat med torv och lite vanlig blomjord. Om det är en liten tall kan du pröva att plantera den i en lite större kruka direkt. Linda bör man inte göra direkt om du grävt upp den i naturen, den är tillräckligt chockad av uppgrävningen och brukar inte tåla lindning oxså Det är lite lättare med en plantskoletall, där har man lite mer koll på rötterna. Kolla på nätet efter olika stilar du kan forma den i. Ann-Britts råd låter bra, dem kan du följa när den stått till sig i krukan ett tag. Om du inte vill vänta kan du köpa en tall på plantskola, sätta den i kruka och linda och forma den i bonsaistil, (det blir då inte en riktig bonsai utan en bonsailiknade), tänk på att inte linda för hårt, då blir det fula märken i barken när den växer. Jag rekommenderar dig att läsa både på nätet och köpa/låna böcker som hjälp, En bra planta att börja med som bonsai är tycker jag oxbär eller någon form av prydnadsäpplen. Lycka till. Krister
Fialotta
30-07-2004, 12:15
Jag försökte med ett par tallar för ett par år sedan....det såg bra ut i början och hoppet steg...men, men efter ett tag dog dom....kände att det inte va deras riktiga element...provade inge mer
kristerh
30-07-2004, 13:40
CITAT (maudan @ 30-07-2004, 13:15) Jag försökte med ett par tallar för ett par år sedan....det såg bra ut i början och hoppet steg...men, men efter ett tag dog dom....kände att det inte va deras riktiga element...provade inge mer Ge inte upp för det, det finns så många andra trän du kan testa med  Tallen är lite lurig för den visar inte direkt att den är på väg att dö utan det tar ett tag (de har en sådan sölig ämnesomsättning eller vad man kan kalla det som växter har) krister
CITAT (kristerh @ 30-07-2004, 09:51) Om du inte vill vänta kan du köpa en tall på plantskola, sätta den i kruka och linda och forma den i bonsaistil, (det blir då inte en riktig bonsai utan en bonsailiknade), Vad skiljer en riktig bonsai från en bonsailiknade växt? Uj, uj. Nu håller jag visst på att inledas i frestelse trots att jag redan har alltför många projekt på gång.
Hannele
01-08-2004, 09:25
Jag tar vara på sly jag har på tomten. Det poppar alltid upp självsådda träd - från mammas balkon från 3:e våningen har jag fått bok, lönn, björk!! I går lekte jag lite med en björk:  En annan ska jag forma till hjärta.
kristerh
01-08-2004, 14:24
CITAT (Lena N @ 31-07-2004, 08:18) [Vad skiljer en riktig bonsai från en bonsailiknade växt? En bonsai är en växt som du i många år klippt, format, och klippt rötter på minst 5 år skall du håla på för att det skall kallas bonsai. Medans du ganska snabbt kan skapa en bonsailiknande växt genom klippning och ev lindning, det går mycket snabbare med en falsk eftersom du inte behöver klippa rötterna och plantan växer mycket snabbare. En bonsai växer väldigt sakta pga dess lilla rotsystem. krister
CITAT (kristerh @ 01-08-2004, 15:24) En bonsai växer väldigt sakta pga dess lilla rotsystem. krister Slutsats: En bonsai måste stå i kruka och kan inte odlas på friland.
kristerh
02-08-2004, 08:20
CITAT (Lena N @ 01-08-2004, 22:47) Slutsats: En bonsai måste stå i kruka och kan inte odlas på friland.  Helt korrekt, dessutom har man ganska små krukor till bonsaier. krister
Hannele
02-08-2004, 10:36
Tja, visst betyder bonsai 'planta i kruka', vilket skulle kunna betyda krukväxt??  Ordet används även som beteckning för miniatyrträd. Finns ingen anledning att begränsa sej så... Jag tänker i alla fall kalla grannens klippta björk på berget för bonsai:
Killensomvillhagrönafingrar
02-08-2004, 10:58
Hannele: Jag får nog hålla med dig, för med tanke på dess placering så får den inget stort rotsystem och dåligt med näring.
Urkul ide för er lyckligt lockade med naturtomt där borde finnas massor av grundmaterial till icke krukodlade bonsaiträd.
kristerh
02-08-2004, 11:06
CITAT (Hannele @ 02-08-2004, 11:36) Tja, visst betyder bonsai 'planta i kruka', vilket skulle kunna betyda krukväxt??  Ordet används även som beteckning för miniatyrträd. Finns ingen anledning att begränsa sej så... Jag tänker i alla fall kalla grannens klippta björk på berget för bonsai: Jo det kan du göra, den ser ut som en bonsai Dessutom ser det ut som den har det trångt om fötterna. krister
Hannele
04-08-2004, 17:07
 Jag är inte ensam om att vara lite tokig...
miss piggy
20-09-2004, 21:32
Oj vad mycket bra svar jag fått... verkar som jag startade en diskution här i sommar. Glömde helt bort att jag skrivit denna fråga då jag haft mycket för mig och kanske varit lite tankspridd.........., Men nu kom det som en kul överaskning då jag sökte på "Bonsai" och fann min egen fråga.... Jag satte i alla fall tallen som jag berättade om. Den grävde jag upp vid våran sommarstuga. Den är ca 1,5 dm hög och har rätt tjock stam för att vara ett så litet träd. jag kapde lite av rotsystemet och satte den i en mindre terrakotta kruka. Jag läste någonstans om att den skulle bindas med koppartråd och klippas och så gjorde jag. Sedan dess har den stått på min balkong. Jag har inte rört den mer än givit den vatten då och då och böjt lite i grenarna. Den ser rätt ok ut tycker jag.. Vad ska jag göra med den nu? Frosten börjar ju komma och hur länge fixar den det? Jag har ingenstans att göra av den eftersom jag bor i lägenhet. (Sommarstugan är i värmland och jag är i Stockholm....) Kan man köpa nån slags filt att täcka den med? Tack alla för era svar!
kristerh
21-09-2004, 11:38
CITAT (miss piggy @ 20-09-2004, 22:32) Vad ska jag göra med den nu? Frosten börjar ju komma och hur länge fixar den det? Jag har ingenstans att göra av den eftersom jag bor i lägenhet. (Sommarstugan är i värmland och jag är i Stockholm....) Kan man köpa nån slags filt att täcka den med? Tack alla för era svar!  om du skall tillb till lantstället kan du gräva ner krukan (med tallen i)  några cm över krukkanten i någon rabatt (skuggigt) och låta den stå tills våren kommer. jag antar att du har en balkong  där kan du t ex gräva ner den i en större kruka, du kan inte ställa den i en mörk låda eller matkällare eftersom tallen behöver dagsljuset på vintern till skillnad från de lövfällande plantorna som man kan förvara mörkt. den skall stå skuggigt och inte torka, passa på att kolla fukten när det är + grader på vintern. du kan även baka in krukan/roten med frigolit/tidningar, det som är viktigt är att skydda roten mot alltför hård frysning. krister
miss piggy
21-09-2004, 12:07
Tack Krister! Det får nog bli en stor kruka på balkongen för min lilla tallbebis! Har även försökt mig på en björk men den ser ut som en torr tråkig smal kvist efter att ha tappat alla sina blad. Jag tror att den fortfarande lever ändå... Kanske är den också värd ett försök till övervintring....
Är det någon här som ska på Svenska bonsaisällskapets nybörjar kurs på lördag?
miss piggy
22-09-2004, 08:53
Jag skulle sååååå gärna vilja det men en har besök i helgen....
miss piggy
28-09-2004, 08:53
Var det någon här som var på Bonsaisällskapets nybörjarkurs förra helgen? Jag var på Rappnes och tjuvkikade lite. Såg jättekul ut!
Majsan84
28-09-2004, 14:18
När jag var liten önskade jag mig ett Bonsai-träd i födelsedagspresent (hade väl sett Karate Kid, och tänkte mig nåt i den stilen). Då förstår ni nog att jag blev lite besviken när mina föräldrar bar in en tall på födelsedagsmorgonen. Krukan va ca 30 cm i diameter och tallen var ganska ful. Denna hade de köpt i en vanlig blomsteraffär, och jag antar att de berättat vem den skulle vara till. Konstigt att de i affären rådde dem att köpa en tall, då det inte verkar vara så lätt. Jag behöver väl knappast säga att den dog ganska snabbt och ersattes av ett mer klassiskt litet Bonsai-träd... Vilket också dog efter ett tag. Då fick jag förlika mig med att jag aldrig blir någon Mr Miagou, eller vad han nu hette...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|