Full version: Brännässlor
beritta
Hej jag undrar om någon vet hur man får död på alla brännässlor? mad.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Man rycker upp dem och gör växtnäring av dem.

http://www.odla.nu/metoder/nasselva.shtml

Man kan även täcka marken med svart väv i 1-2 odlingssäsonger det brukar kväva det mesta i växtväg.
beritta
Det blir jobbigt att rycka när man har 20 x 50 m med ogräset. unsure.gif Men man tackar för förslaget.
mimmi på ekerö
Har du möjlighet klipp av dom med gräsklipparen om och om igen
tillslut ger dom upp, funkade hos mej.
rolleyes.gif
kristerh
Jag säger bara: roundup, utmärkt när det är ett så svårutrotat ogräs.
krister
solkatten
Koka soppa på dom!!
Man kan använda dom på samma sätt som spenat, förvällda förståss :-)
Tesa
Det hjälper inte att rycka om det är etablerat....det är ett virrvarr av rötter som skjuter nya skott men dom ligger ganska ytligt och när man väl är igång och sliter så är det i allafall med en viss bister tillfredsställelse när man drar långa rotrevor.....
Men har du inte bråttom så funkar det nog att klippa som tidigare föreslagits och även att täcka men se till att täcka en bit utanför för plantor som står en bra bit bredvid kan ha förbindelse under jord med sånt som är täckt och kan på så vis hålla liv i det ändå..jag har testat... wacko.gif och jag fick allt försöka gräva upp rötterna...och sen har jag täckt igen..och hoppas.... rolleyes.gif
Vicke
Skaffa mig som granne så kommer jag och klipper ner era nässlor hela tiden innan midsommar. biggrin.gif Torkar dem åt mina kaniner...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon