Full version: Mura kullersten
fridaolle
Hej

Min dröm är att ha en murad kullerstensmur hemma. Kan man göra det själv? Hur gör man???? Den ska inte vara så hög 40-80 cm...
Åhhh om det skulle kunna gå att göra....
gammelnalle
snarare gjuta !!!

fast för oss amatörer är det väl samma sak...??
Ralf
Visst kan man göra det, man brukar ta den platta sidan på en sten utåt, så att man får mkt stenyta i själva utsidan. Det brukar ofta finnas en sida på stenarna som är plattare än övriga.

Glöm ej att göra en bra botten och ha någon form av rikthjälp, en planka, snöre mellan stå pinnar, som hjälp så att muren blir hygglo rak.

Sedan är det. som alltid, viktig med rätt mängd vatten i bruket.... inte så vått så det kladdar, men så fukigt att det går att göra en boll av bruket.
gammelnalle
Glömde: Du bör få ner den en bra bit... "frostfritt" sa man förr... men det verkar overkill..... men frosten och tjälen KAN ställa till det... beror GIVETVIS på hur tjälbenägen marken är...
När jag gjöt/murade naturstensmur till växthuset, gjorde jag ungefär som Ralf föreslår... men jag gick ett steg längre och gjorde en form... ca 60cm under mark (där det gick.... berggrunden brukar inte tjäla...) biggrin.gif Cement och NATURSTEN... under mark i en salig röra.. över mark som Ralf sa: FLata/platta sidan utåt..... så mycket "murpassande" som möjligt, fast inte murbruk utan cement....
Du kan inte tro så mycket sten det går åt...... Jag har tur som bor i ett stenrikt område och har odlad mark runt omkring... och DE har INGET emot att bli av med stenarna.. TVÄRTOM... (MEN FRÅGA FÖRST!!!) Jag bar knytnävsstora och dubbelt upp i 25L hinkar hela förra året.. måste ha burit ton....
Till 20 löpmeter mur 25cm bred och 50cm djup (snitt) går det åt: 20*0,25*0,5 = 2,5m3 fyllning.... och sten väger vadå? 3ton /m3 ??? och jag gissar att jag har 75-80% stenfyllning.....
Jag borde se ut som Hulken.... biggrin.gif laugh.gif rolleyes.gif
anne-li i olofstorp
hej!
Tänkte på dig när jag såg Sommartorpet igår.
Där murade dom en grill med sten, såg riktigt kul ut faktiskt.
Du kan väl kolla reprisen om du inte såg det.
Hälsningar
Anne-Li
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon