Eva i Skåne
24-07-2004, 21:20
Brukar ni få bladlöss på dahlior? Det har jag aldrig haft förr, men i år har några av mina vita dahlior fullt med svarta bladlöss

.
Jag sprutar och de blir färre, men det ser inte roligt ut ändå.
Det är nog inte helt ovanligt att Dahliorna får bladlus, jag har haft det vissa år.
Mvh
fenja
Jag har också bladlöss, (och myror) på mina fina dahlior. Sprutade med Värna insektsmedel. Det blev mindre av dem då. Köpte två sorter, den ena heter Wittem, och är vita med lite rosa inslag och blommar nu. Den andra sotern heter Lucky number och ska vara knallrosa men har inte visat knoppar ännu.
Eftersom det är min första säsong med egen trädgård så håller jag på att prova mig fram till vad som trivs och så. Min trädgård är egentligen en bakgård mitt inne i centrala Trelleborg och består mest av vandrande skugga. Men rosorna som har ett antal deccenier på nacken trivs som fisken i vattnet liksom mina petunior som jag planterat. Jag har även lyckats få mig en solros från fåglarna som jag vintermatade. :-)
Jag tycker att det är nästan bladlusar på allt i år *Grrrrrr*
eller vad säger ni ?
MVH Exotic
Kattfot
25-07-2004, 16:18
mina kryllar också av löss...fast jag klämt och sprutat med såpvatten till förbannelse. Är nog som du säger Exotic, att det är bladlöss på det mesta i år